אלוהים לוקח צד?

war-8לאלוהים יש בעיה. הבנים שלו, שטוענים שאוהבים אותו, נלחמים אח כנגד אח, ומבקשים ממנו שיהיה לצידם במאבק זה.

הוא אלוהים של כולם – הוא יצר את כל בני האדם בצלמו ובדמותו; הוא האב נותן הזרע של כל האנושות. הוא אוהב את כולם ללא אפליה, ללא שיקול של טובים ורעים. האם הוא לא מצדד ובוחר במישהו? כן, אך לא על בסיס לאומי או גזעי. הוא מצדד רק במי שמתמסר לו ללא כל שיקול אנוכי: "איני מקנא באיש, גם איני נוטה לאיש; שווה אני לכול. אך מי שמשרתני במסירות הוא ידיד, הוא בי, וגם אני ידיד לו." (בהגווד גיטה 9.29). הבעיה היא שיש שרוצים להאמין שהוא מצדד בהם גם בשעה שליבם משולל אהבה אליו.

במלחמה כל צד מאמין שאלוהים לצידו ואומר "בשם אלוהים ננצח", כאילו הם נלחמים את מלחמתו של אלוהים. אך אלוהים הוא ממש כמו אבא שחלק מבניו מבקש שייטה אליהם נגד הבנים האחרים שלו. כמה קשה ולא נעים להיות אבא שכזה. הבעיה היא ששני המחנות חושבים שאלוהים שייך להם, ושוכחים שהם שייכים לו; שחייהם נועדו לשמח אותו ולא ההיפך. ומה שמחתו? שכל האחים ישתפו פעולה כדי להאדיר את אהבתו בעולם.

כמובן, לכל אדם ואומה יש זכות להגנה עצמית. אך אדם שלא מעוגן בתרבות המפתחת אהבה לאלוהים, שמלמדת אותו להיות מסופק בתוכו ורואה גם את האחר כבן לגיטימי של אלוהים, ההגנה העצמית שלו יכולה להיות פתח ליצרים נמוכים, כמו כעס, שנאה ונקמנות, ואלה גורמים למאבק לחרוג מהתחום הלגיטימי. אלוהים מעולם לא תומך במאבק שכזה. מאבק שכזה מועד להוליד אך קינאה ושנאה נוספים. בנוסף, אדם שיודע שדבר לא יכול לקרות ללא היד המכוונת והאוהבת של האל, צריך לשאול מה השיעור שהאל רוצה ללמד אותו.

שום רכוש בעולם לא שייך לאדם. כל רכוש ואדמה באשר הם שייכים לאלוהים. ברגע שאדם טוען לבעלות על משהו, הוא נתון לאשליה. מי שטוען ש"זה רכושנו שאלוהים נתן לנו ולדורותינו" ללא התנאי של שימוש נאות ברכוש שכזה, אין הוא מבין מי ומה זה אלוהים. בשְׂרי אישׂוֹפַּנישַׁד נאמר: "כל דבר ביקום, בין אם חי ובין אם דומם, נשלט על ידי האל ושייך לו. לכן על כל אחד לקבל רק אותם הדברים שהכרחיים לו, אשר נקבעו כמכסתו, ולא לקבל דברים נוספים, ביודעו היטב למי הם שייכים." (שְׂרי אישׂוֹפַּנישַׁד 2)

אדם נחשב לטוב באמת וזכאי לחסדו של האל בשעה שהוא לא טוען לבעלות על רכושו, אלא משתמש בו לטובתם הרוחנית של כל בניו ובנותיו של אלוהים. רק לאור גישה כזאת הוא יכול להשתמש ברכושו של אביו באופן ראוי, וחייו יהיו חופשיים משעבוד לקארמה (פעולה אנוכית שגורמת לשעבוד לחומר וממנה נובע הסבל שבחיים).

תורתו האמיתית של אלוהים היא אהבה ולא שנאת האחר. בתנ"ך נאמר: "ואהבת את אדוני אלוהיך". מי שאוהב את אלוהים, בהכרח אוהב גם את כל בניו ובנותיו. עליו לראות את כל בניו ובנותיו של אלוהים (כל אדם וחי באשר הם) כרעיו הטובים ביותר. כדי להדגיש זאת, אלוהים אומר "ואהבת לרעך כמוך". אם המסר הזה לא מובן עדיין, ועדיין יש אנשים שחושבים במושגים אנוכיים של עם וגזע, הוא בא ואומר באופן המפורש ביותר: "ואהבת את הגר היושב בקרבך".

מי שחפץ בשלום, מי שחפץ לתרום לשלום העולם, עליו לקיים את שלושת האהבות האלו. למעשה, רק מאבק שנערך תחת מניעים כאלה יכול לזכות בברכת האל ולהוליד שלום אמיתי. כל מניע אחר יוליד רק שנאה וסבל גדולים יותר – לשני הצדדים. אדם שנאבק כדי לבסס אהבת אלוהים בעולם יהיה פטור מקארמה ויוכל להואיל לעולם הדואב שלנו. אדם בתודעה אלוהית אמיתית רוצה להיטיב אפילו עם אלו שרואים אותו, עקב היותם שרויים באשליה, כאויב שלהם. רק בתודעה שכזו אדם יכול להיות מאושר בעולם שאין בו אושר, ולחוש את חברתו והגנתו של האל בכל מעשי ידיו. אדם כזה, בסוף חייו לבטח יזכור באהבה את אלוהיו, ומי שזוכר כך את אלוהים, לא ישוב וייוולד בעולם קשה זה, אלא ישוב לעד לחברתו של האל: "הו ארג'וּנַה, מי שיודע את טבעם הנשגב של התגלותי ומעשיי בעולם זה, מי שמודע לחמלה ואהבה העצומה שאני חש לכל ייצורי החיים וחש רגשות כאלו כלפיהם, אינו שב ונולד בעולם החומרי לאחר נוטשו את גופו, אלא מגיע למשכני הנצחי." (בהגווד גיטה 4.9)

למרות שאהבת אלוהים היא בסיסה של היהדות כמו גם של האסלאם, ובעטייה המזרח התיכון אמור היה להיות אותו גן עדן עלי אדמות שממנו מופצות סובלנות ואהבה כלפי כל אדם ואדם (כי מציון תצא תורה, ודבר אדוני מירושלים), את מקומם כיום תפסו יוהרה, גזענות ושנאה, שמאיימים להחריב את העולם. אלה מורים שאותה אהבה מקורית לאלוהים כמעט ונעלמה בדתות אלו. ברבות הזמן, עקב פרשנויות שגויות, הבנת אלוהים ויחסינו עימו השתנו, ולכן קשה ביותר כיום לתפוס את אלוהים כמושא לאהבה. למזלנו, תפיסה מקורית זאת של אלוהים כמושא האהבה העליון השתמרה בספרים כמו הבהגווד גיטה והשרימד בהאגותם ומגוּבּה במסורת פרשנית טהורה. אני מאמין שלימוד מעמיק שלהם יכול להחזיר את האדם להבנות המקוריות של דתות אלו, וכך להעניק לעולם את מה שהוא כה זקוק – אהבת אלוהים אמיתית.

עמותת "יוגה של אהבה" מלמדת את ה"בהגווד גיטה כפי שהיא" ברחבי הארץ כשירות לציבור.



מאמרים נוספים מאת גוּנָאוַתַר דָאס

מורה לבהקטי יוגה ולפילוסופיה של היוגה.

כתיבת תגובה

Bookmark and Share
וידאו
מהי מטרת החיים?
שיחה על הצורך הבסיסי של כל בני האדם - לאהוב ולהיות אהוב
עולם מעבר לשמים
קליפ תמונות מוורינדאוון - הודו, המלווה בשירו של מייקל קסידי
פרות שמחות
ארגון "הגנה על פרות" בהודו דואג לפרות ושוורים פצועים בדרך מיוחדת במינה
הרשמה לניוזלטר