שבשמיים ובארץ

שבשמיים ובארץאחד אלוהינו שבשמיים ובארץ.

אנו שרים זאת כל פסח. האם אנו יודעים מה הכוונה מאחורי משפט זה? היכן שוכן ריבונו של עולם? אם הוא אחד, איך הוא נמצא גם בשמיים וגם בארץ?

עבור רבים מאתנו, אלוהים הוא פולקלור. עבור אחרים גם אם הוא קיים, הוא מושג מופשט ובלתי נתפש. וזאת מדוע? אחת הסיבות היא, שאנו לא מבינים היכן הוא שוכן, מה הנוכחות או הרלוונטיות שלו בחיינו, וכן, מה הקשר שלו אתנו.

באופן כללי, יש שתי גישות רווחות לגבי מיקומו, האחת טוענת שאלוהים נמצא במקום מסוים, והשנייה, שהוא בכל מקום.

לפי האפשרות הראשונה, אלוהים נמצא במקום מסוים – מקום מאד רחוק ובלתי נתפש. לכן, אין לנו שום כלים ממשיים להבין אותו או להתחקות אחר עקבותיו, ומצד שני, גם הוא לא מתעניין בנו; הוא לא רואה או שומע אותנו. מכאן שאין לו רלוונטיות לחיים שלנו.

באשר לאפשרות השנייה, הוא נמצא בכל מקום. אלוהים מהווה את מכלול הקיום ואנו מהווים חלק ממנו. גם כאן אין לו רלוונטיות לחיים שלנו, משום שהוא מורכב מאתנו וכל מה שאנחנו עושים, נמצא בתחומו, כך שאין אפילו מקום לסבל או לחטא, ואין ממי לקבל הוראות.

אם נאחד את שתי הגישות הללו, נבין שאלוהים, כמו שאנו שרים, הוא אחד; הוא גם בשמיים וגם בארץ, ולכן יש לו מקום מאד משמעותי בחיינו.

בואו ננסה להבין איך אלוהים הוא אחד ובו זמנית שורה בכל; הוא גם נמצא במקום רחוק – בשמיים – וגם ממש כאן אתנו ובתוכנו – בארץ. זהו רעיון פילוסופי שניתן ללמוד אותו לעומק, אך כאן נקבל לגביו רק הבנה ראשונית. וזאת נעשה על ידי עיון בכמה פסוקים הבְּהַגַווד גִיטה.

ראשית נראה איך ניתן לראות את האלוהי, הנשגב, כאן בחומר שנמצא סביבנו.

בפרק 7 של הבְּהַגַווד גִיטה קרישנה אומר:

"… אני טעם המים, זיו החמה והלבנה וההברה אום במנתרות הוודיות. אני הצליל באתר והיכולת באדם, אני ריח האדמה המקורי, אני החום באש, אני החיים שבכל חי ואני סיגופיו של הסגפן." (ב.ג 7.8-9)

ניקח שתיים מהתכונות שהוא מזכיר – טעם המים וריח האדמה.

טעמם של מים טהורים מגיע מהטוהר של האל. זוהי תכונה אלוהית וכשאנו מרווים את צימאוננו, אנו יכולים להתמלא בהודיה לאותו אחד, שהעניק לנו מים נפלאים.

מהאדמה המלאה במינרלים נוצרים שלל מחצבים בעלי ניחוחות שונים. הצמחים שואבים ממנה את כל הטעמים והריחות, שאנו חווים בזמן שאנו ניזונים מהם. והאל – הוא הריח המקורי שמכיל את כל הטעמים והריחות.

מפסוקים אילו אנו מבינים שיש מי שמטעין את הטבע בתכונות מקוריות וטהורות, שמעניקות כוח חיוּת לכל.

בנוסף, נמשיך ונראה כיצד האל נמצא לא רק בעולם שמסביבנו, אלא גם שוכן ממש בתוך גופנו, העשוי מחומרים מהטבע. זאת הוא מתאר בפסוקים הבאים:

"אולם בגוף זה שוכן גם נהנה נוסף – נשגב. זהו אישיות אלוה, אדון הקניינים העליון, שקיים כמשגיח ונותן הרשות וידוע כנשמת העל." (ב.ג 13.23)

נשמת העל הוא אלוהים השוכן בגוף יחד עם הנשמה (אנחנו).

והוא מוסיף לאחר מכן:
"… השליט העליון שוכן בלב כל ומכוון את נדודיהן של כל ישויות החיים, שכמו ישובות במכונה העשויה מאנרגיה חומרית." (ב.ג. 18.61)

זאת אומרת שהאל אתנו בלב, מכוון אותנו במעשינו כמשגיח ויועץ. האל אומר "אני היכולת באדם". מכאן שהוא מעניק לנו יכולת ואינטליגנציה לבצע דברים מסוימים ודברים אחרים לא. משמע שהוא מאד רלוונטי לחיים שלנו.

כך קרישנה מבסס את הרעיון שהוא בארץ – גם באדמה ובמים עצמם וגם בגופנו החומרי. אבל אם הוא נמצא בכל חומר ובכל גוף איך בו זמנית הוא אחד? כדי להיות אחד הוא צריך להיות מישהו, שנמצא במקום מסוים.

ננסה להבין זאת מפסוקים נוספים.

במקום אחר בבְּהַגַווד גִיטה קרישנה אומר:

"זה אשר הוֵדָאנְתים מתארים כבלתי נגלה ומושלם, אשר ידוע כיעד העליון, אותו מקום שהמגיע אליו לא שב עוד לעולם – זהו משכני העליון." (ב.ג. 8.21)

לאור זאת, אנו מבינים שיש לו משכן עליון. על כן, ניתן להסיק, שכמו בשיר שלנו, משכן זה מצוי בשמיים. הוא גם אומר "משכני" סימן שהוא מישהו שיש לו שייכות למקום זה.
לאחר מכן הוא מוסיף:

"אישיות אלוה העילאי אמר: ארג'ונה היקר, קשה עד מאוד לחזות בדמותי שבה הנך צופה עתה. אפילו האלים למחצה תרים תמיד אחר הזדמנות לראות דמות אהובה זו." (ב.ג 11.52)

מכאן שיש לו דמות ייחודית, שניתן לחזות בה. זו לא דמות רגילה בעלת גוף חומרי כשלנו, ולכן לא כל אחד יכול לראותה. לשם כך, האל מוסיף מיד:

"הדמות, שרואה אתה בעיניים נשגבות, לא על-ידי לימוד הוודות ניתן להבינה, גם לא על-ידי סיגופים קשים, מתן צדקה או סגידה. לא באלה ניתן לראותני כפי שאני. רק באמצעות שירות מסור ללא סייג ניתן להבין אותי כפי שאני – ניצב וניגלה לעיניך במישרין. רק בדרך זו תוכל לחדור אל מסתורי הבנתי." (ב.ג. 11.54-55)

אנו שרים כל שנה "אחד אלוהינו שבשמיים ובארץ" אבל לא בטוחים מה זה אומר. בעולם זה יש בלבול לגבי זהותו ומיקומו של אלוהים. אם נלך בעקבותיו של ארג'ונה נוכל להבין מי הוא אלוהים. ארג'ונה רוצה להבין את קרישנה, והוא זוכה באפשרות הזו בזכות שירות מסור אליו. קרישנה, בחסדו, נותן לארג'ונה אינטליגנציה רוחנית ועניים רוחניות, נשגבות, באמצעותן הוא יכול לראות את האל כמו שהוא. כך, הוא יכול להבין אותו כָּאֵל האחד שיש לו דמות ומשכן, ובו זמנית הוא שורה בכול, לרבות בעולם החומרי.



מאמרים נוספים מאת גלעד תדהר

כתיבת תגובה

Bookmark and Share
וידאו
מהי מטרת החיים?
שיחה על הצורך הבסיסי של כל בני האדם - לאהוב ולהיות אהוב
עולם מעבר לשמים
קליפ תמונות מוורינדאוון - הודו, המלווה בשירו של מייקל קסידי
פרות שמחות
ארגון "הגנה על פרות" בהודו דואג לפרות ושוורים פצועים בדרך מיוחדת במינה
הרשמה לניוזלטר