חיי משפחה רוחניים

חיי משפחה רוחנייםחיי משפחה בתודעה רוחנית הם הזדמנות פז להתקדם בדרך הבהקטי – אם הופכים את חיי המשפחה לאַשְׁרַם, למקום של תרגול רוחני. כדי שחיי המשפחה יהפכו לאַשְׁרַם, יש לנסות ולוותר על הנטייה להתבדלות המאפיינת חיי משפחה, וללמוד לחיות תחת הדרכת מורה או מדריך רוחני שמסוגל לייצג את קרישנה עבור בני הזוג, ולהדריך אותם בטרנספורמציה של הלב – מתאווה לאהבה. למעשה, בקַלי יוגה (עידן המריבה), מסגרת משפחתית שמתנהלת על פי עקרונות הבהקטי, יוצרת סביבה שיכולה לתמוך בצמיחה רוחנית יותר מכל מסגרת אחרת. ומשום שרוב החברה מבוססת על אנשי משפחה, חיי המשפחה שלהם יהוו דוגמה ומקור השראה לציבור הרחב. כך, באופן טבעי ייווצרו הזדמנויות רבות להענקת ידע הבהקטי לסובבים אותם.

בהתעמקות לפסוק 13.8 בבהגווד גיטה, שְׂרִילַה פרבהופאדה אומר: ”תודעת קרישנה היא התהליך הטוב ביותר להפוך את הבית לנעים. מי שמודע כולו לקרישנה, ישרה שמחה רבה בביתו. זאת משום שהתהליך של תודעת קרישנה הוא קל מאוד. בסך הכול צריך לזמר הרא קרישנה הרא קרישנה קרישנה קרישנה הרא הרא/ הרא ראמה הרא ראמה ראמה ראמה הרא הרא, לאכול את שאריות המזון שהוגש כמִנחה לקרישנה, לדון בספרים כגון בהגווד גיטה ושרימד בהאגותם, ולסגוד למֻוּרְתי (לתמונה או לפסל המייצגים את אלוהים). ארבעה דברים אלה מספיקים בכדי להביא שמחה לכול. כול בני המשפחה צריכים לתרגל זאת. ביכולתם להתקבץ בבוקר ובערב ולזמר יחדיו הרא קרישנה הרא קרישנה קרישנה קרישנה הרא הרא/ הרא ראמה הרא ראמה ראמה ראמה הרא הרא."

הישאר בבית
בצ'איטניה צַ'ריתָאמְרִּתַה מסופר על ברהמנה שביקש משְׂרי צ'איטניה מַהָאפְּרַבְּהוּ: "אלי היקר, אנא גלה בפני את חסדך והרשה לי ללכת איתך (ולנטוש את משפחתי). אני לא מסוגל לסבול יותר את גלי הסבל שנגרמים מחיי משפחה."
שְׂרי צ'איטניה מַהָאפְּרַבְּהוּ, שהוא קרישנה עצמו אשר בא ללמד את בני האדם כיצד להשיג את שלמות הדבקות בקרישנה, ענה לו: "אל תדבר כך יותר. מוטב שתישאר בביתך ותזמר תמיד את שמותיו הקדושים של קרישנה. הורה לכל מי שאתה בא איתו במגע ללכת בעקבות הוראותיו של שְׂרי קרישנה, כפי שניתנות בבהגווד גיטה ובשרימד בהאגותם. בדרך זו הפוך למורה רוחני ונסה לשחרר את כולם מחיים חומריים ולרוממם לחיים רוחניים." שְׂרי צ'איטניה הוסיף והורה לברהמנה: "אם תעקוב אחרי הוראות אלו, עובדת היותך שקוע בחיים חומריים בביתך, לא תעצור את התקדמותך הרוחנית. האמת היא שאם תחיה בביתך על פי כללים אלו, תחיה תמיד בחברתי" (צ'איטניה צַ'ריתָאמְרִתַה מַדְהְיַה 7.126-129)

המצוקה הגדולה ביותר של האדם המודרני היא חסך באהבה. במציאות העכשווית יותר ויותר הורים מתקשים לתת לילדיהם את הדבר החשוב ביותר – אהבה ללא תנאי. צרכנות אובססיבית, תרבות הבילוי ואחוז הגירושין ההולך וגדל, מצביעים על משבר רגשי עמוק, שמקורו בחוסר אהבה.
יחסי זוגיות בתודעה רוחנית, אם הם מיושמים נכון, אמורים לפתור את מצוקת האהבה. לפי כתבי היוגה, אהבה טהורה תיתכן רק עם אלוהים. כיוון שיחסים זוגיים נכונים תומכים באהבה שכזו, גם הם חלק מפיתוח האהבה לאל, וכך הם בעלי ערך רוחני ומספקים את הלב. הדינמיות של זוגיות שכזו מעמיקה מאוד את מרקם היחסים ופותרת באופן טבעי את כלל המצוקות הרגשיות, כמו כעסים, תחושת פגיעות הנובעת מחוסר ערך, וכו'.
שְׂרי צ'איטניה מַהָאפְּרַבְּהוּ, בהוראה שנתן לברהמנה, מורה שבעזרת התמיכה הרגשית והגופנית שאדם מקבל ביחסי משפחה נכונים, אפשר להשיג סיפוק רב, ולהקדיש את האנרגיה הרבה שגואה בו לאהבה לא לבני משפחתו בלבד; ממקום מוגן ומסופק זה, האדם יכול להתייחס לכל אדם ואדם כאל חלק ממשפחת אלוהים, ולהעניק לכל אלה שהוא בא איתם במגע את הידע הנדיר של הבהגווד גיטה – כיצד להפוך את חיי היום יום לאמצעי לפיתוח אהבה לאלוהים. בדרך זו הוא ימצא עיסוק מספק ומשמעות רבה לחייו, וסופו שיזכה בדבקות טהורה לקרישנה: "מי שמסביר סוד עילאי זה (של הבהגווד גיטה), מובטח לו שירות מסור וטהור, ולבסוף הוא ישוב אליי. אין משרת בעולם זה היקר לי ממנו, גם לא יהיה יקר יותר." (בהגווד גיטה 18.68-69)

פרישות בתוך יחסים
אהבה לאלוהים מוגדרת כהתמסרות והקדשת כל חיינו לסיפוקו של האל. מצד שני, תאווה משמעה שאנו עושים הכול כדי לספק את צרכי הגוף והנפש שלנו. באופן טבעי גבר מצפה שאשתו תספק את תאוותו, ואשה מצפה שהגבר יספק את תאוותה. הקשר בין בעל לאשה מושווה בכתבי היוגה לחמאה ואש. בקרבת האש (אשה) החמאה (גבר) נמסה. ההנחה היא שמי שקשור מדי לאשתו ולילדיו יקשה עליו להקדיש חייו לקרישנה. אולם זוגיות רוחנית אמיתית מאפשרת יחסים עמוקים ומספקים, ללא תאווה. אם הבעל לומד, תחת הדרכה נכונה, לא לראות את אשתו כאובייקט מיני אלא כמשרתת ונציגה של קרישנה, ואם גם האשה לומדת לראות כך את בעלה, והם יכולים להתייחס זה לזה כשותפים וידידים למסע הרוחני, הרי שהקשר ביניהם יהיה מבוסס לא על משיכה חומרית, אלא על שותפות עמוקה בשירות האל. באופן זה ייווצר קשר עמוק ביניהם ובו זמנית תיתכן ההתמסרות הגבוהה ביותר לאל.

במשפחה עם תודעה רוחנית היחסים מאוד קרובים ואינטימיים; הקִרבה הרבה ביניהם והמחויבות העמוקה, עשויים גם לעורר קשיים רגשיים גדולים, שהם תולדת העבר הלא פתור המאפיין את אנשי התקופה. בזוגיות רגילה קשיים אלו יכולים להיות סיבה למשבר, אך בזוגיות רוחנית הקשיים מהווים אתגר לעבודה משותפת עמוקה יותר, וכך להשתחררות מהם.

רֻוּפַּה גוֹסְוָאמי כותב: "מי שאינו קשור לדבר, ובו בזמן נכון לקבל כל דבר שקשור לקרישנה, מתעלה באמת מעל לרכושנות. לעומת זאת, מי שדוחה הכול, מבלי להבין כיצד זה מתקשר לקרישנה, פרישותו אינה מושלמת." (בהקטי-רַסָאמְרּיתַה-סינְדְהוּ 1.2.255-256)

חיים רוחניים נמדדים בפרישות מיחסים חומריים, והתקשרות עזה לקרישנה. מי שמוותר על חיי משפחה, בראותו אותם כנטל או כאיום על פרישותו, מבלי להבין שקרישנה מאפשר לו חיי משפחה כדרך להשיג שלמות רוחנית אמיתית, פרישותו לא שלמה. אך מי שמצליח להפוך את חיי המשפחה שלו למבצר רגשי, והופך אותם להזדמנות לשירות – לבני המשפחה ולעולם – פרישותו שלמה. הוא יהיה כסלע רוחני מוצק וכזרקור מורה דרך במערבולת הקשה של החיים המודרניים.



מאמרים נוספים מאת גוּנָאוַתַר דָאס

מורה לבהקטי יוגה ולפילוסופיה של היוגה.

כתיבת תגובה

Bookmark and Share
וידאו
מהי מטרת החיים?
שיחה על הצורך הבסיסי של כל בני האדם - לאהוב ולהיות אהוב
עולם מעבר לשמים
קליפ תמונות מוורינדאוון - הודו, המלווה בשירו של מייקל קסידי
פרות שמחות
ארגון "הגנה על פרות" בהודו דואג לפרות ושוורים פצועים בדרך מיוחדת במינה
הרשמה לניוזלטר