בין וישנו לשיווה

בין וישנו לשיווה

שׂיוַאיזם ווישׁנוּאיזם: שׂיוַאיזם זו האמונה בשיווה כאל העליון, בעוד שווישנוּאיזם זו האמונה בוישנו [אחד משמותיו של קרישנה]

כאל העליון. בספרות הוֵדית ישנן פוּרָאנות (תוספות היסטוריות לוודות) המתארות את שיווה כעליון על וישׁנוּ, וישנן המתארות את וישׁנוּ כעליון על שיווה . על-פי הווישנוּאיזם, המתבסס בעיקר על הבהגווד גיטה והבּהָאגַוַת-פוּרָאנַה (שׂרימַד-בּהָאגַוַתַם), שיווה הינו קטגוריה מיוחדת בין אלוהים ואדם. הוא פחות מאלוהים אך יותר מאדם. לדוגמא: נאמר בכתבים הווישנוּאים שלאדם 50 תכונות, לשיווה חמש תכונות נוספות, לאלוהים (וישׁנוּ) חמש תכונות נוספות על שיווה, ולאלוהים בהיבטו האישי העליון, קרישנה, יש 64 תכונות, והוא האלוהות בשלמותה. חמשת התכונות ששיווה ניחן בהן מעבר לתכונות הנשמה האנושית: 1) הוא תמיד מבוסס בעמדתו המקורית, 2) יודע כול, 3) תמיד צעיר ורענן, 4) הוא ביטוי מרוכז של נצחיות, ידע וחדווה 5) הוא ניחן בכול הכוחות המיסטיים. ישנם אלים, כמו בְּרַהְמַא, שגם ניחנים, באופן מוגבל יחסית לשיווה, בתכונות אלו. מעבר לחמש תכונות אלו, וישׁנוּ (שהוא בקטגוריית אלוהים) ניחן בחמש תכונות נוספות: 1) הוא ניחן בכוח עליון בלתי-ניתפס, 2) הוא יוצר מגופו אין-ספור יקומים, 3) הוא המקור לכול התגלויות אלוה עלי אדמות, 4) ביכולתו להעניק גאולה אף לאויבי האלוהות, 5) יש לו היכולת למשוך אליו אותן נשמות שהגיעו לשלב ההתפתחות הרוחנית בה הן מסופקות לחלוטין בתוך עצמן. בנוסף לתכונות אלו, לאלוהים בהיבטו האישי העליון, קרישנה, יש ארבע תכונות נוספות, שאינן בנמצא בשום היבט אלוהי אחר: 1) קרישנה ובני-לווייתו יוצרים את העלילות המדהימות והמתוקות ביותר שמעל ומעבר לכל דמיון 2) הוא מוקף בבני ובנות לוויה שמישור אהבתם לו אין גבוה ממנו, 3) נועם צלילי חלילו שובה את כול העולם 4) יופיו ומעלותיו הן מעבר לכול דימוי והשוואה.

שיווה נחשב לסוגד העליון של אלוהים ביקום הזה. השם שיווה מצביע על חמלתו הרבה לחלשים ולכושלים. אלה פונים אליו כדי לקבל את חסדו למען יתעלו ממצבם הכושל לאהבת אלוהים שלמה. משום אהבתו הרבה לאל הוא יכול לברך את נאמניו באהבה זו. ישנם הסוגדים לשיווה במטרה לקבל ברכות חומריות ממנו, וישנם הבוחרים אותו, על-פי המסורת של שַׂנְקַרַה, כ"אישׂטַה-דֵוַתַה"-כאחד מחמשת האלוהויות שניתן לסגוד להן על מנת להיהפך, ברגע הגאולה וההשתחררות מאשליה, לאלוהים, משמע להתמזג עם המוחלט ולוותר על הייחודיות האישית. מכול מקום, אופן סגידה זה לשיווה לא מקובל על הזרם הוישנוּאי, שמאמין שאלוהים הוא לעד אישי-אינדיווידואלי, כמו גם כל נשמה ונשמה ולכן אין כול שאלה של התמזגות, או הטמעות מוחלטת. מנקודת הראות של יחסים, עם שיווה ניתן ליצור יחסים שמאופיינים בשרות, סגידה ויראת כבוד. עם קרישנה, בשלב השלמות, אפשר ליצור יחסים המאופיינים במתיקות ואינטימיות אין-סופית ומתבטאים ביחסי ידידות, הורות ואף באהבת נאהבים. שיווה מברך את סוגדיו החומריים בברכות המסבכות אותם בעולם החומרי בעוד שקְרישׁנַה מזמין את סוגדיו אליו לעולמו הרוחני ליחסי אהבה אינטימיים.

שיווה מתאים יותר לסטריאוטיפ של אל של העולם החומרי, בעוד שקְרישׁנַה הינו מעבר לחומר ולחומרנות.



מאמרים נוספים מאת גוּנָאוַתַר דָאס

מורה לבהקטי יוגה ולפילוסופיה של היוגה.

4 תגובות לפוסט "בין וישנו לשיווה"

  • gad loven:

    אלים למחצה כגורו
    כן, יש דוגמאות לכך בכתבים. למשל, שיוַה הוא הגורו של הפְּרַצֵ'טַס. נָארַדַה הוא גורו מאוד מפורסם. אך רק מעטים זוכים למגע ישיר עם האלים ולהדרכתם האישית. גורו הוא מי שמסור מאוד לשירות הגורו שלו. לא צריך להרחיק כל-כך כדי למצוא גורו כזה עלי-אדמות.

  • אלדן:

    לגביי הדיון שהתפתח כאן השאלה שלי היא האם אפשר לקבל אלים כגורוים במקום גורוים אנושיים שינחו אותנו להגיע לאהבת האל.

  • gad loven:

    שיוה כגורו העליון
    ממש כמו קְרישְׁנַה שהינו אחד, אך הוא מופיע בהתרחבויות שונות, חלקן בעולם הרוחני, חלקן אך בעולם החומרי (כמו וישְׁנּוּ ושֵׂשַׁה), כך שׂיוַה הוא אחד אך בעל פנים רבות. שׂיוַה המקורי נקרא סַדָאשׂיוַה, ובתור שכזה הוא התרחבות חלקית של אלוהים. אך בתור שׂיוַה ההורס, רוּדְרַה, הוא נחשב לגִ'יוַה והוא חלק מהעולם החומרי. הנה הסבר די מסובך:
    בתור שׂיוַה המקורי, סַדָאשׂיוַה, הוא שוכן לעד בכוכב רוחני בתווך שבין העולם הרוחני והחומרי – לא ממש בעולם הרוחני, לא ממש בעולם החומרי. הנשמות, במסען לעולם הרוחני, עוברות דרכו והוא מברך אותן ומאפשר להן להמשיך את מסען בדרך ליחסים עם האל העליון. בכוכב זה הוא עושרו הינו אינסופי, והוא מוקף חכמים וחסידים רבים הדנים בנושאים רוחניים נשגבים.

    בהתרחבותו בעולם החומרי, לפעמים הוא נולד מבְּרַהְמָא, לפעמים הוא נולד מוישְׁנּוּ. בתור התרחבות של וישְׁנּוּ הוא נקרא הַרַה והוא נשגב למידות החומריות, אך כאשר הוא בא במגע עם תַמוֹ גוּנה, עם מידת הבערות (כשליט מידת הבערות), נראה שהוא "מתלכלך" על-ידי מידות הטבע.
    שׂיוַה הינו התרחבות של וישְׁנּוּ, אך משום שהוא בא במגע עם מידת הבערות, הוא נחשב כשונה ממנו. ממש כמו יוגורט, שהינו אך חלב, אך במגע עם גורם מחמיץ, הוא הופך ליוגורט. היוגורט הוא צורה מוגבלת של חלב. כך גם שׂיוַה הינו היבט מוגבל של האל.
    סַדָאשׂיוַה של העולם הרוחני הינו אחד, אך לכול יקום ויקום יש את שׂיוַה שלו. שׂיוַה גם מרחיב עצמו ל-10 רוּדְרות השוכנים בתחתית היקום. רוּדְרות אלו הם בעלי 5 פנים, 3 עיניים ועשר זרועות. באמצעות התרחבויות אלו, בהגיע הזמן להחריב את היקום, שׂיוַה הורס אותו. שׂיוַה משמע חנון ורחום. ברחמיו הרבים הוא עוזר לשפלים שביצורים, כמו רוחות רפאים, להתעלות למישור הרוחני. ניתן ליצור קשר עם שׂיוַה בדרכם שונות. שׂיוַה נחשב לוַיְשְׁנַוַה הגדול בעולם, הוא שקוע כל הזמן בהגות על סַנְקַרְשַׁנַּה (היבט מסוים של האל העליון). מי שפונה אליו בתור וַיְשְׁנַוַה, יזכה בברכתו להגיע ליחסים עם אלוהים. יש הפונים אליו בתור ייצוג של הבְּרַהְמַן. הם רוצים כך להיטמע במוחלט. אלו חווים סבל גדול בחיים ומאמינים שאם יוותרו עם זהותם האישית וייטמעו בבְּרַהְמַן הם יחוו אושר אינסופי. יש גם הפונים אליו כדי שיגשים את משאלותיהם החומריות, אף המעוותות ביותר.
    לא ניתן להגיע לעולם הרוחני ללא תיווכו של גוּרוּ. גוּרוּ הוא משרת יקר של האל, ורק באמצעות שירות למשרת יקר שכזה ניתן לקבל את חסדו של האל ולהגיע לעולם הרוחני. כיוון ששׂיוַה הינו הוַיְשְׁנַוַה העליון בעולם, שירות לשׂיוַה כמשרת האל, כגוּרוּ, הינה מפתח להתעלות רוחנית. כל בְּהַקְתי יוגי היה שמח מאוד לקבל את ברכתו של שׂיוַה לאהבה לקְרישְׁנַה. לכל בְּהַקְתי יוגי יש כבוד גדול לשׂיוַה.
    אני מקווה שעניתי לך על שאלתך הראשונה. לגבי האחרות, אנא שאל אותן לחוד משאלה זו.

  • פלג:

    א. האם נכון שישנם 2 שיוואים – שיווה אחד נצחי, ושיווה אחד שהוא אל למחצה (נשמה מותנית) לכל דבר כמו בראהמה וכו', מוגבל ליקום אחד עם תפקיד נקודתי לאותו יקום? אם אכן כך:
    1. למה או איך בעצם?
    2. מה התפקידים (אם זו מילה מתאימה) של כל אחד מהם?

    ב. אם שיוה הוא חלק מהיקום החומרי, כיצד הוא לא חודל עם היקום? איפה הוא נמצא בזמן שאין יקום וכו'? מצטער שאני קצר במילים כדי להסביר את כוונתי בשאלה.

    ג. על פי המסורת של שנקרה, מיהם שאר ה'אישטה דותה'ים? מי הם ארבע האלוהויות הנוספות?

    ד. לגבי יחסים – התוכל לנסות להסביר לי טיפה לגבי ההבדלים (תיאורתיים וגם מעשיים אם יש) בין מע' היחסים של ה'שירות סגידה ויראת כבוד' מול שיוה לעומת למשל מול וישנו או וישנו כראמצ'נדרה?

    ה. האם שיוה מברך את סוגדיו הרוחניים, אם בזאת הם חפצים, באהבה לקרישנה? האם יש אנשים שזקוקים לו כמתווך אקטיבי בדרך, ולא רק כמתווך פאסיבי (כדוגמת מופת, כדבק המושלם)?

כתיבת תגובה

Bookmark and Share
וידאו
מהי מטרת החיים?
שיחה על הצורך הבסיסי של כל בני האדם - לאהוב ולהיות אהוב
עולם מעבר לשמים
קליפ תמונות מוורינדאוון - הודו, המלווה בשירו של מייקל קסידי
פרות שמחות
ארגון "הגנה על פרות" בהודו דואג לפרות ושוורים פצועים בדרך מיוחדת במינה
הרשמה לניוזלטר