כתבי הקודש ומקורם הטרנסצנדנטאלי

בשׂרימַד בּהָאגַוַתַם (6.3.19) נאמר: דְהַרמַם תוּ סַקשָׁאד בְּהַגַוַת פּרַנִיתַם- "עקרונות הדת האמיתיים נוצרו על-ידי אלוהים".

הוודות ההודיות הן האוסף הספרותי הגדול, הרחב והמעמיק ביותר בידע טרנסצנדנטאלי הקיים בעולם. הן מכונות אַ-פּוּרוּשֵׁיַה, משמע שלא נבראו על-ידי האדם, אלא מקורן מהעליון. אין הן תוצר בלתי מושלם של אדם הנתון למגרעות וחולשות אנושיות. וֵדַה משמע ידע, ידע טרנסצנדנטאלי. מנקודת מבט רחבה, ניתן לומר שכול ידע אלוהי הוא וֵדַה.

לפי ניסיוני האישי, בבסיסם, כול כתבי הקודש מורים על אותה אמת עליונה. ההבדל העיקרי ביניהם נעוץ במסורת פרשנית שונה.[1] אם היו לנו כלים להתעלות מעל למסורות הפרשניות השונות ולהבין כיצד ההבדלים שבכתבים, הפנימיים לכול כתב קודש באשר הוא, וההבדלים בין הכתבים השונים מבחינת פנייתם לתרבויות שונות, למסורות שונות ולרמות הבנה ותרגול שונים, היינו, כך אני משוכנע, מגיעים לשורש המשותף לכול הכתבים.[2] התחברות כזאת לשורש המשותף אל נכון יכולה לחזק את אמוננו במקור הטרנסצנדנטאלי המשותף לכול.

ידע הכתובים
מחלוקות בין הכתבים השונים מעוררות ספקות, אך אם כול הכתבים במהותם מסכימים זה לזה, יש מקום לאמון במקורם הטרנסצנדנטאלי. את הידע שבכתובים יש לסווג לשניים; אלו העוסקים בידע טראנסצנדנטאלי ואלו שנותנים ידע ארצי. הידע הטראנסצנדנטאלי מקורו באלוהים, והידע הארצי מקורו באלוהים או בנשמות מפותחות מבחינה רוחנית או דתית, והוא נועד ליצור מסגרת תרבותית, ערכית ומוסרית התומכת בצמיחה הרוחנית של האדם.

את הידע הארצי ניתן לאמת בכלים של ניתוח ולוגיקה, בעוד שאת הידע הטרנסצנדנטאלי לא ניתן לאמת בכלים אלו. אך יש דרכים אחרות לאמת זאת. הידע הארצי נתון לזמן, לכן יתכן ויחולו בו שיבושים במרוצת הזמן. אמונה, מסורת, ראיות היסטוריות, מחקר מדעי, וכו' מאמתים (או שוללים) אותו. לעומת זאת, הידע הטרנסצנדנטאלי הינו מעבר לזמן ומעבר לשיבושים וטעויות ארציות. זאת משום שניתן לאמת אותו ישירות על ידי התנסויות מיסטיות, התנסויות המתפתחות תוך כדי תרגול היוגה. לכן הוא מאומת כול הזמן מחדש על-ידי אנשי הרוח שהגיעו לשלמות שלהם.

על פי הדרך הרוחנית שהאדם נוקט, הוא יגיע לחוויות דומות, ללא הקשר למוצאו התרבותי. הידע הטרנסצנדנטאלי הוא ידע הטבוע בעמקי נשמתנו. אך כעת הוא נימצא במצב רדום. על-ידי תרגול היוגה או כול תרגול רוחני מוסמך אחר, ניתן לעורר ידע זה ולחוות אותו. בבּהַגַוַד-גיטה קרישנה מעודד אותנו להתעלות, אם הננו מוכנים לכך, מעל הוודות הארציות, העוסקות בשלושת מידות הטבע החומרי, משמע אותן ודות המכוונות לאנשים שמניעיהם עדיין מהולים בעניינים ארציים ואנוכיים:

"הוודות דנות בעיקר בשלוש מידות הטבע. הו ארג'ונה, התעלה מעל לשלוש המידות הללו, השתחרר מכל שניות וחרדה לרווח וביטחון, והתבסס בעצמי." (ב.ג. 2.45)

קרישנה מכוון אותנו להתמקד באותו חלק של הוודות העוסק ישירות באל ובאהבה אליו. זהו חלק הוודות העוסק בידע טראנסצנדנטאלי, ידע שמעבר לאפשרות לאימות ארצי. כיצד לדעת את אמיתותו ולוודא זאת? במהותנו יש לנו כלים לחוות את אלוהים, לתקשר איתו ובסופו של דבר לאהבו.

תודעתנו הטהורה יכולה לחוות זאת. אך כול עוד אנו מכוסים בתודעה חומרית, אין באפשרותנו לאמת ידע זה. לכן הוודות מדריכות אותנו לפנות לאותן נשמות גדולות שחוו ידע זה. בחברת גדולי רוח אלו ניתן לפתח אמון ראשוני בידע הוֵדי. במַהַאבהָארַתַה נאמר: "עקרונותיה של דת אמת חבויים בלבו של אדם טהור שהגשים את זהותו הרוחנית. מכאן, כפי שמורים הכתובים, כדי לדעת את האמת יש לצעוד בנתיב שמלמדים המורים הדגולים." (וַנַה-פַּרוַה, 313.117)

הבהגווד-גיטה מנחה אותנו הלאה ואומרת שרק מי שדבוק לאל בדרך השרות האוהב יכול לדעת את האל כמות שהוא: "רק באמצעות שירות מסור ניתן להבין אותי כמות שאני, כאישיות העליונה של האל."(ב.ג. 18.55)

רק נשמה דגולה (ונדירה) כזאת יכולה לחבר אותנו לאמת ולסלק את ספקותינו. נשמה דגולה זו מחזקת את אמוננו בספרות הקודש. לאור אמון זה אנו מתחילים לתרגל את הדרך הרוחנית המומלצת. במהלך התרגול חושינו הרוחניים מתפתחים וביכולתנו אז לאמת ולחוות ישירות את הידע הטרנסצנדנטאלי. הוודות ההודיות גם נותנות קריטריון מסוים לוודא את האמת. כאשר הגוּרוּ, כלל הנשמות הגדולות, כתבי הקודש והקול הפנימי (האל שמנחה אותך מבפנים) כולם מסכימים ביניהם-זהו סימן לאמיתות הידע הוֵדי.

[1] בתורה ובוודות נאמר: שאלוהים הוא אחד ואין שני לו; שהוא ברא את העולם וברא את האדם בדמותו. בשניהם נאמר שמטרת החיים היא אהבת אלוהים; נאמר שטבענו הינו עבודה ושרות לאלוהים; שהדרך לאלוהים היא בשירת הלל לו ובהגות בו, ועוד כהנה וכהנה. (חזרה)

[2] פרקים שלמים בוודות מוקדשים לדיון כיצד לשמור על הידע המקורי מפני פרשנויות שגויות. (חזרה)



מאמרים נוספים מאת גוּנָאוַתַר דָאס

מורה לבהקטי יוגה ולפילוסופיה של היוגה.

כתיבת תגובה

Bookmark and Share
וידאו
מהי מטרת החיים?
שיחה על הצורך הבסיסי של כל בני האדם - לאהוב ולהיות אהוב
עולם מעבר לשמים
קליפ תמונות מוורינדאוון - הודו, המלווה בשירו של מייקל קסידי
פרות שמחות
ארגון "הגנה על פרות" בהודו דואג לפרות ושוורים פצועים בדרך מיוחדת במינה
הרשמה לניוזלטר