שנה טובה

הרא קרישנהשנה טובה לכל אזרחי ישראל, שנה של צמיחה רוחנית. כל שנה, אולי בגלל שכל שנה שחולפת אני מזדקן קצת יותר, אני עומד נפעם בראש השנה לנוכח אמירות כגון "שנה טובה", "רק בריאות" ו"תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה". הרי כולם יודעים שהחיים רק יהיו קשים יותר. אז מה הטעם (מלבד הביטוי של רצון טוב) באיחולים כאלה? זו עובדה; ככול שהחיים "מתקדמים" והגיל עולה, אנו מתמודדים יותר ויותר עם מחלות, זקנה ומוות המכריע כול, שלא לדבר על פגעי טבע ואדם. גם העומס הרגשי שהאדם נושא בחובו רק מתגבר והולך עם שהעולם מתקדם.

לפי חוק הקארמה, חוק הגורל, כל הרע הנופל עלינו הינו פרי מעשינו. כל מעשה אנוכי גורר קארמה. מאידך, כל מעשה שמטרתו צמיחה רוחנית פוטר מקארמה. יש קארמה "טובה" (כנגד מעשים טובים) ויש קארמה "רעה" (כנגד מעשים רעים). קארמה טובה מסבכת אותנו בצרות טובות, וקארמה רעה מסבכת אותנו בצרות רעות. העולם הופך לאנוכי יותר ויותר והקארמה הרעה שבו מתגברת לאין שיעור, לכן לא פלא שפרי הקארמה הופך לקשה יותר ויותר. "תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה" הינה פניה או ציפייה מאלוהים שייקח ממנו את צרותינו ויביא עלינו רק ברכות. אך זו לא פניה ראויה לאל.

מה אם אלוהים בחסדו הרב מביא עלינו את ים הצרות? מייד עולה השאלה: "למה שאלוהים הטוב יביא על בניו האהובים צרות?" באהבתו הרבה לנו הוא עושה זאת כדי להביא אותנו לענווה, כדי שנהיה מוכנים לוותר על גאווה, אנוכיות ונהנתנות החוגגים בלבנו. תכונות אלה הן שמניעות אותנו לבצע את הקארמה הרעה. הן האויבים האמיתיים שלנו. הן אלו שמביאות עלינו את צרותינו. בלי לוותר על אלו לא ניתן להתקדם בחיים רוחניים וכך להיפטר מצרותינו – הטובות והרעות.

אלוהים בחסדו הרב רוצה לשחררנו מסבלותינו. כדי לשחרר אותנו מסבלותינו עלינו להשתחרר מאנוכיות. מה לעשות שאנו כה עקשנים ושהדרך היחידה לשחרר אותנו מאנוכיות זה דרך צרות? כתבי היוגה מורים שאם נבין את טבע המציאות ויחסינו עם האל ונחליף את מניעי הפעולה שלנו ממניעים אנוכיים למניעים רוחניים, נשתחרר בהדרגה מקארמה, ובסופו של דבר נשיג את האושר העליון – אהבה לאל.

ברכת שנה טובה
אם ב"שנה טובה" אני כמו מברך את אהובי שימשיכו לעשות את כול מעשיהם האנוכיים, אך בלי הריאקציה הנובעת ממעשים אלו – הרי ברכה כזו הינה אך יומרנות, שקר ואשליה. אם אני מברך אדם יקר לי בבריאות, הרי בריאות זאת תילקח ממנו מתישהו ותשאיר אותו סובל ומאוכזב. אך אם אברך אותו בצמיחה רוחנית, ברכה זו (בחסדו של האל), תישאר איתו ותעמוד לזכותו אף בחיים הבאים. מכאן שזו הברכה האמיתית.

אדם המתרגל חיים רוחניים כמה לראות אף את הצרות הגדולות ביותר כברכה. הוא לא מתפלל לאל שיביא עליו צרות, אך גם לא מבקש שיסיר את הצרות ממנו, כי הוא רואה אותן כחסדו אליו. הוא מתפלל אך שיעזור לו לשאת בהן ולהבין כיצד הן חסדו ותורמות לצמיחה הרוחנית שלו.

"אלי היקר, אדם הממתין בכמיהה לחסדך נטול הסיבה וממשיך בו זמנית לשאת בסבלנות את התגובות למעשי עברו השליליים תוך שהוא משתחווה בהוקרה בפניך בלבו, במילותיו ובגופו, הריהו ראוי לגאולה, שהפכה כך לזכותו הטבעית." (שְׂרימַד בְּהָאגַוַתַם 10.14.8)

כל הצרות שלנו נובעות מהאשליה שאנו הגוף הזה. על פי תורת היוגה, אנו נשמות נצחיות ששום פגע חומרי לא יכול לגעת בנו. אך בשעה שאנו מזדהים עם גופנו כעצמנו, כל תחלואי הגוף ופגעיו – זקנה, מחלות, מוות, חרדה, כעס, מצוקה וכו' – הופכים מנת חלקנו. הצעד הראשון בחיים רוחניים זה להבין כיצד איננו הגוף הזה, וכיצד לפעול על פי ידע זה, כך שנפנים הבנה זו ולא נהיה נתונים יותר לאשליה הגופנית. במסגרת הפנמה זו, סבלות החיים הם כמו שיעורים או בוחנים העוזרים לנו להבין היכן אנו נמצאים במסע הרוחני ולהפנים ביתר שאת את השיעור הרוחני.

צרות מבורכות
אם נראה את צרות החיים כברכה במסווה של קללה, נוכל לקבלן באהבה. בשביל מתרגל היוגה, זקנה למשל הינה תזכורת מבורכת להאיץ את תרגולו הרוחני. זאת משום שרגע המבחן של היוגי זו שעת המוות. רגע המוות קובע אם האדם ימשיך להתגלגל לגוף הבא ולסבול בו, או ישתחרר וישוב לעולם הרוחני, לחיים מלאי שמחה. מכאן שזקנה זה דבר מבורך. חולי, באופן דומה, זה גם תזכורת מבורכת, ואף מלחמות וצרות דומות הן תזכורת מבורכת שעולם זה אינו מקום לג'נטלמנים, ועל היוגי להכין עצמו לצאת ממנו בעת מותו. וכול עוד שהוא חי, הבהקטי יוגי מתרגל אהבה לכל יצורי החיים, ללא הבדל של דת, גזע ומין; ללא הבדל בין אם זה אויב או ידיד, בעוזרו להם לצמוח בחייהם הרוחניים.

היוגי רואה את צרות החיים כריאקציה למעשיו בעבר שנועדו לזכך אותו מהסיבה לריאקציה הזו, ומאידך, גישת האהבה שלו כלפי כל היצורים החיים מאפשרת לו להתעלות מעל הדואליות של ידיד ואויב ולהכיל את סבל החיים תוך כדי צמיחה רוחנית. כך, למרות מכאובי החיים, הוא שרוי מעבר לכל סבל.



מאמרים נוספים מאת גוּנָאוַתַר דָאס

מורה לבהקטי יוגה ולפילוסופיה של היוגה.

2 תגובות לפוסט "שנה טובה"

  • gad loven:

    כיצד רע זה טוב וטוב זה רע
    לומר שצרה זה טוב זה כמו לומר שרע זה טוב, ובאותו היגיון, טוב זה רע. זה נשמע כסתירה. אולם, צרות במישור החומרי יכולות להוות מנוף לקידום רוחני. וזה טוב. חיים רוחניים זה האומנות לראות ולהבין את כל שקורה לנו כפועל יוצא של ידו המכוונת של האל, שרוצה רק את טובתנו, או להבין כיצד גורלנו החומרי נועד לעייף את אמונותינו החומריות האשלייתיות, ולהכין אותנו לשינוי הרוחני הפנימי. מי שרואה את גורלו בעיניים אלו, מחשיב אף את צרותיו לברכה גדולה. מכל מקום, כיוון שאנו דבקים בהצלחה חומרית, יש להבין צרות אלו כטובות באמצעות מדריך רוחני מהימן. מדריך רוחני כזה יכול להסביר לנו כיצד צרותינו טובות לנו, וכך לעזור לנו לראות את צרותינו כטובות לנו.
    סבל, למשל, זה רע. אף אחד לא רוצה לסבול. אך סבל מידיו של רופא שיניים נחשב לטוב; זה אות לגמר כאב השיניים.
    יש קַרְמַה טובה ויש קַרְמַה רעה. קַרְמַה באופן כללי זו פעולה תועלתנית הכובלת את האדם למחזור הלידות והמיתות. קַרְמַה טובה מתייחסת לגורל טוב וקַרְמַה רעה מתייחסת לגורל רע. אדם שאימן עיניו בידע, יבין שהוא זכה בקַרְמַה טובה כיוון שעשה מעשים דתיים ראויים בחייו הקודמים. לכן, בעקבות הקַרְמַה הטובה, הוא יטה להגביר את מעשיו הדתיים הטובים. מכל מקום, אם הוא מאומן בידע היוֹגַה, הוא יבין שקַרְמַה טובה הינה מסוכנת אף מקַרְמַה רעה. זאת משום שהיא עלולה לכבול את האדם לגאווה וזחיחות הדעת, שהינם אויבים לחפץ בקדמה רוחנית. המלכה קוּנְתי התפללה אלי, ניתן לקרוב אל כבודך על-נקלה, אולם יכולים לעשות זאת רק אלו שעייפו ומיצו עד תום את החומר. אדם הצועד בנתיב הקדמה [החומרית] ומנסה להיטיב את מעמדו במוצא מיוחס, עושר רב, השכלה גבוהה ויפי תואר, איננו יכול לפנות אליך ברגש כן. (שְׂרִימַד-בְּהָאגַוַתַם 1.8.26) כמובן שמי שמתקדם בחיים רוחניים מסוגל להשתמש בקַרְמַה הטובה שלו באופן חיובי ולא להיות קורבן לגאווה וזחיחות הדעת.

  • אינדו:

    כיצד צרות יכולות להיות טובות?כיצד ניתן ללמוד לקח ושיעור מקרמה טובה?

כתיבת תגובה

Bookmark and Share
וידאו
מהי מטרת החיים?
שיחה על הצורך הבסיסי של כל בני האדם - לאהוב ולהיות אהוב
עולם מעבר לשמים
קליפ תמונות מוורינדאוון - הודו, המלווה בשירו של מייקל קסידי
פרות שמחות
ארגון "הגנה על פרות" בהודו דואג לפרות ושוורים פצועים בדרך מיוחדת במינה
הרשמה לניוזלטר