כת? דת? יוגה!

מהי כת?
יוגה של אהבההאמת היא שאינני יודע איך להגדיר כת. מהי כת? עושה רושם שבקרב הציבור כיום כת היא קבוצת אנשים (חברה, קהילה, תנועה) המהווה מיעוט בתוך החברה הישראלית, ומעשייה וטקסיה אינם ברורים לשאר הציבור, ולכן הם נקראים "כת".

ישנן הרבה סוגים של תנועות וקהילות בארץ המכונות "כת". מאמר זה אינו בא לדבר בכלליות על נושא הכתות, אלא להתמקד בעמותת "יוגה של אהבה", הידועה כתנועת "הרא קרישנה".

תנועת הרא קרישנה ידועה בישראל ככת מסוכנת. למה מסוכנת? איני יודע; רוב החומר שניתן לאסוף על התנועה באינטרנט קובע שהיא כת מאוד מסוכנת, אך לא כל כך מצליח לומר למה.

באינטרנט מסופר על מקרה של אונס ורצח מתועב שהתרחש בשנות השמונים בארה"ב. אך בגלל מקרה שקרה בארה"ב לפני 30 שנה לסווג את "הרא קרישנה" בארץ ככת מסוכנת?

גם בקרב הציבור החילוני ישנם אנסים ורוצחים, וגם בקרב הציבור הדתי ישנם אנסים ורוצחים, אך אי אפשר לומר שהציבור החילוני הוא "כת מסוכנת" כי נמצאים בקרבו אנסים ורוצחים.

כדי להגדיר תנועה ככת מסוכנת, צריך לבדוק את מהותה, את התכנים שאנשיה מעבירים ואת התוצאות בשטח.

הרקע לתנועת הרא קרישנה
תנועת הרא קרישנה (איסקון), הוקמה בשנות השישים בארה"ב על-ידי שרילה פרבהופאדה.

הפילוסופיה אותה הטיף התקבלה יפה בקרב ילדי הפרחים אשר היו צמאים לחיי רוח. אך ללא מכוון מתאים, מצאו עצמם מסוממים, מלוכלכים, רעבים וברחוב.

התנועה גדלה בקצב מסחרר, ולאחר ארבע שנים בלבד, כבר הספיק שרילה פרבהופאדה לפתוח 24 מרכזים באמריקה הצפונית.

שרילה פרבהופאדה לא המציא תורה בעצמו, גם לא חווה איזו שהיא הארה אלוהית ברגע אחד ששינתה את חייו מקצה אל קצה. שרילה פרבהופאדה, כפי שהעיד על עצמו, בסך הכול ביצע את הוראותיו של מורו הרוחני שרילה בהקטיסידְדְהָאנְתַה סַרַסְוַתי.

בהקטיסידְדְהָאנְתַה סַרַסְוַתי היה מורה רוחני דגול בהודו של המאה שעברה. הוא עמד בראש ארגון ענק שנקרא "גַוּדִייַה-מַטְהַה", מורו הרוחני היה גַוּרַה קישׂורַה דָאסַה בָּאבָּאגִ'י ומורו הרוחני היה בהקטיוינוֹדַה טְהָאקוּרַה, אביו של בהקטיסידְדְהָאנְתַה סַרַסְוַתי. וכך ניתן להתחקות אחרי שושלת המורים גם אלפי שנים לאחור.

במילים אחרות, שרילה פרבהופאדה ותנועת הרא קרישנה קשורים לשושלת הוראה מוסמכת בזרם הוַיְשְׁנַוַה שעוקב אחר התרבות הוֵדית עתיקת היומין.

אם כת זה משהו כיתתי, כלומר מצומצם, אי-אפשר להכיל את תנועת הרא קרישנה בתוכו.

כיום בעולם יש בסביבות 20 מיליון יהודים, ובערך פי שניים וַיְשְׁנַוים. כמובן שניתן לטעון שאי-אפשר לקבוע אם ארגון כלשהוא הוא כשר או לא לפי כמות אנשיו. אך מצד שני אם תנועת הרא קרישנה בישראל הייתה מונה כמיליון איש, בוודאי שלא היו מתייחסים אליה ככת.

תנועת הרא קרישׁנה היא חלק מזרם הוַיְשְׁנַוַה האדיר. זרם זה אינו רואה את עצמו כהינדי, ובגלל זה גם תנועת הרא קרישנה אינה תנועה הינדית. יתכן שאם הרא קרישנה היו מגדירים את עצמם "הינדים" הם לא היו מוגדרים ככת. אי אפשר לקרוא ללמעלה ממיליארד הינדים "כת".

אך כאמור זרם הוַיְשְׁנַוַה אינו רואה את עצמו כשייך לדת ההינדית, אלא כזרם שעוקב אחרי התרבות הוֵדית העתיקה שקדמה להינדואיזם.

הוַיְשְׁנַוַה פועל על פי עקרונות היוגה. היוגה אינה מייחסת חשיבות ללאום ולגוף, אלא לנשמה הנמצאת בתוכו.

תנועת הרא קרישנה היא תנועה שמחנכת לאהבת אלוהים, שמזמינה את כולם להתאחד סביב האל ולפתח יחסי אהבה איתו.

דנו במספר הוַיְשְׁנַוים הקיימים בעולם, דנו בעובדה שהתרבות הוֵדית אינה המצאה חדשה אלא דרך חיים הקיימת מימי קדם. עכשיו נוסיף מימד נוסף לעובדות אלו, והוא הרקע הפילוסופי והתיאוסופי של תנועת הרא קרישנה.

בסיס פילוסופי ותיאוסופי
אי-אפשר לקבוע שתנועת הרא קרישנה היא "כת מסוכנת" מבלי ללמוד את כתביהם ואת הרקע הפילוסופי האיתן עליו מונחת התרבות הוֵדית.

הספרות הוֵדית מורכבת מארבע ודות, שאליהן מצטרפות 108 אוּפַּנישַׁדות, פּוּרָאנות (ספרות היסטורית) וֵדָאנְתַה-סֻוּתְרַה שמהווה ביאור לוודות, ושרימד בהאגותם שהוא הביאור של הוֵדָאנְתַה-סֻוּתְרַה. כל הספרות נכתבה או נערכה על-ידי אותו מחבר.

הבהגווד-גיטה, שהינה חלק מהמַהָאבְּהָארַתַה (ספר ההיסטוריה של הודו), מהווה הרקע לפילוסופיה הוַיְשְׁנַוית.

הבהגווד-גיטה מוכרת בעולם כולו, נלמדת באוניברסיטאות וזכתה לאינספור מחמאות בקרב אנשי המחשבה המערביים.

השרימד בהאגותם שנחשב ל "פריו הבשל של עץ המשאלות של הספרות הוֵדית" (בהאג. 1.1.3) מהווה הבסיס לפילוסופיה הוַיְשְׁנַוית.

השרימד בהאגותם נחלק ל-12 ספרים הנפרסים על כשלושים כרכים, ובם 18,000 פסוקים. הפסוק הראשון בפרק הראשון של הספר הראשון אומר כך: "הו אלי, שְׂרי קרישנה, בן וָאסוּדֵוַה, הו אישיות אלוה השורה בכול, משתחווה אני בהוקרה לפניך. הוגה אני באדון העליון שְׂרי קרישנה משום שהוא האמת המוחלטת והסיבה הראשונית לכל סיבות הבריאה, הקיום וההרס של היקומים הנגלים. מודע הוא במישרין ובעקיפין לכל התופעות, והוא בלתי תלוי כיוון שאין סיבה אחרת מעבר לו. זה הוא שהקנה את הידע הוֵדי לליבו של ברהמהג'י, בן הבריאה הראשון. בכוחו, אפילו חכמים דגולים ואלים-למחצה מוטלים לאשליה, כאדם המתבלבל לנוכח החיזיון המתעתע של מים הנראים באש, או של אדמה הנראית על מים. בזכותו בלבד נראים היקומים החומריים, המתגלים ארעית כתוצאה מפעולות גומלין של שלוש מידות הטבע כממשיים, אל-אף שאינם אמיתיים. לכן הוגה אני בו, באדון העליון שְׂרי קרישנה, הקיים לעד במשכן הנשגב, החופשי לעד מן ההצגה המשלה של העולם החומרי. הוגה אני בו כיוון שהוא האמת המוחלטת."

שרימד בהאגותם, פריו הבשל של עץ המשאלות של הספרות הוֵדית, קובע כבר בפסוקו הראשון שקרישנה הוא אלוהים אשר נמצא מעל החומר, מעל האלים-למחצה (מלאכים), נשגב לכול, המקור לכול והאמת המוחלטת.

כלומר, התרבות הוֵדית הקדומה היא תרבות מונותיאיסטית שמושתתת על אל אישי לחלוטין העונה לשם קרישנה.

מדוע הרא קרישנה הינה כת ויהדות דת?
ספר שנכתב לפני חמשת אלפים שנה טוען שקרישנה הוא אלוהים; זו לא המצאה חדשה של המאה הנוכחית או הקודמת. התנ"ך קובע שאלוהים ברא את העולם וכך גם השרימד בהאגותם, אך בישראל היהדות נתפסת כדת ותנועת הרא קרישנה ככת.

למה?

אולי כי תנועת הרא קרישנה אומרת שלאל יש דמות כמראה אדם? הלוא גם התנ"ך אומר זאת: "ויאמר אלוהים נעשה אדם בצלמנו כדמותנו" (בראשית, א', כ"ו). אז אולי בגלל שבהרא קרישנה אומרים שלאל יש שיער שחור ומתולתל? במקרה או שלא, גם את זה המלך שלמה אומר: "קוצותיו תלתלים שחורות כעורב" (שיר השירים, ה, י"א).

אז אולי בגלל שבהרא קרישנה שרים את שם האלוהים בקולי קולות? ברם, אביו של המלך שלמה, המלך דויד, גם עשה זאת: "אודה ה' כצדקו ואזמרה שם ה' עליון" (תהילים, ז', י"ח).

אז למה היהדות היא דת ותנועת הרא קרישנה כת?

מכיוון שאת הרא קרישנה איננו מכירים. המיעוט המוזר השוכן בקרבנו חייב להיות כיתתי ומסוכן, גם אם באמירה זו אנו פוגעים בדמוקרטיה, בחופש הביטוי ובחופש הדת.

כאשר אנו מסתכלים על חסידי הרא קרישנה, הם נראים לנו מוזרים, ממש על גבול השיגעון. הם אינם אוכלים בשר, דגים וביצים, אפילו שוקולד וקפה לא בא בחשבון. רובם מקיימים יחסי מין רק על מנת להביא ילדים, הם לא מהמרים, לא שותים אלכוהול וכמובן שלא משתמשים בסמים.

מבחינת השקפתנו, אדם שמתנזר מכל זה, הוא אדם שממש "שטפו לו את המוח".

הטוהר של חברי הרא קרישנה מפחיד אותנו. הם באמת מנסים להיטהר ולא להיקשר לדבר על מנת לפתח יחסי אהבה עם אלוהים.

הבהגווד-גיטה טוענת שאי-אפשר לנטוש טעם מסוים עד אשר פוגשים בטעם נעלה יותר. לנו באמת לא נראה הגיוני שאפשר לחיות בלי הדברים שתיארתי קודם לכן. לחיות מילא, אבל להיות מאושר וליהנות מהחיים? אין סיכוי!

אך אם חברי הרא קרישנה אכן נוטשים את כל הדברים הללו, אז כנראה שהם באמת טועמים טעם נעלה יותר.

דבר נוסף שמפריע לנו הוא עניין ההטפה. או קיי, אתם רוצים לחיות כמו נזירים, בסדר. אבל למה להטיף לנו? ראשית, כל הזרמים הדתיים בעולם מטיפים, גם ארגונים ירוקים מטיפים, למעשה כל איש שאיכפת לו מהעולם שבתוכו הוא חי, מטיף לסובבים אותו את הדרך שבה הוא חושב שראוי לו לאדם לחיות. בזה "הרא קרישנה" לא שונים משום זרם אחר.

שנית, אוכלוסיית העולם שרויה במשבר עמוק – חברתי, כלכלי וסביבתי. לכן אין לנו מה להפסיד בלשמוע על שיטות חיים אחרות שאולי יצליחו לפתור את בעיות החיים. עד שלא ננסה לא נדע.

כדי לקבוע שארגון כלשהוא מהווה סכנה לציבור, צריך לבחון אותו ואת הפילוסופיה שאחריה הוא עוקב בזכוכית מגדלת. במקרה של תנועת הרא קרישנה, עושה רושם שהתווית הודבקה הרבה לפני הבדיקה.

העובדה שתנועת הרא קרישנה אינה מגדירה את עצמה כתנועה דתית, אלא כזרם רוחני של יוגה, הפכה אותם לכת.

הדתות כיום מושתתות על לאום; נולדתי ככזה וכך אני. ואילו היוגה אינה עושה הפרדה בין הגופים ומסתכלת על הנשמה שנותנת לגוף את כוח החִיות שלו. כל מי שרוצה יכול לתרגל בהקטי-יוגה או יוגה של אהבה והתמסרות לאל. אין שום צורך להמיר את הדת. המונחים האלה זרים לזרמים הדתיים ולכן האווירה הכיתתית נוצרת.

הדתות כיום מושתתות על כפיפות לאלוהים; אני קטן והאל גדול, אך מצד שני כמעט בכל התפילות, אנו רק פונים לאל שייתן לנו, ישמור עלינו ויעשה לנו. או במילים אחרות: האל עובד אצלי.

גם היוגה טוענת שאנחנו קטנים ואלוהים גדול. לכן מסקנתה היא שעל האדם להעסיק עצמו בשירותו אצלו:

"כל אשר תפעל, תאכל, תציע או תחלק, גם כל סיגוף, עשה כמנחה לי." (ב.ג. 9.27)

מצד אחד יש לעשות את כל פעולותינו בשבילו, ומצד שני היוגה מושתתת על כמיהה עזה לאל. אנו צריכים לרצות אותו בטירוף ולפתח יחסי אהבה איתו, דבר שמאוד קשה לדתות שכפופות לו לקבל.

נחתור לסיום. תנועת הרא קרישנה מתבססת על שתי הנחות יסוד, שמשותפות לכל הדתות ברמה כזו או אחרת.

הנחות היסוד של תנועת הרא קרישנה
ההנחה הראשונה היא: אני לא הגוף הזה אלא הנשמה שבתוכו.

ההנחה השנייה היא: חיים מקורם בחיים ולא בחומר.

אם נבחן ממש בקצרה שתי הנחות יסוד אלו, נמצא אותן הגיוניות לחלוטין….

אינני גוף זה- זו היד שלי, זו הרגל שלי, זה הראש שלי ואלו הרגליים שלי; אם נחלק את כל הגוף לפי עקרון זה נמצא שהכול שלי, אך איפה אני? גם האוטו הוא שלי, אך איני האוטו, גם הבית הוא שלי אך איני הבית. יהיו כאלה שיגידו שאני זה בעצם המחשבות שלי והרגשות שלי; אך לפעמים כאשר אני מנסה להתרכז וללמוד למבחן, המחשבות שלי נודדות ממני, אני מנסה להחזירן אך לשווא. אם אני הייתי המחשבות אז יכולתי לשלוט בהן וכמובן שהן לא היו נפרדות ממני. אותו דבר לגבי הרגשות; לעיתים אנו מנסים להדחיק אותן אך הרגשות מסרבות ויוצאות החוצה, לפעמים מנסים להביע רגש אך הוא תקוע. שוב, בלי ספק הרגשות הן שלי, אך שוב, בלי ספק הן לא אני. אפילו זכרוני בוגד בי, לכן גם הזיכרון אינו אני. חשוב להדגיש – הוא בוגד בי, תמיד יש לנו תחושה שאנו נפרדים מן הגוף ומתפקודי הרגש, החשיבה והרצון. אז שוב עולה השאלה: מי אני?

חיים מקורם בחיים – את ההנחה השנייה שחיים מקורם בחיים, ניתן לראות בטבע: שתי גופות מתות לא יכולות ליצור גוף חי. משמע שיצור חי יוצר יצור חי אחר, ולא נוצר מתרכובת כימיקלים כזו או אחרת. אנו יכולים לראות שכל יצור חי שאנו מכירים נולד וגם ימות, גם לכל מי שנולד ישנו מי שהוליד אותו.

יצור חי מוליד יצור חי אחר, לכן חייב להיות גם "היצור החי הראשון" שלא נולד ותמיד היה (אלוהים) שהוליד את המולד הראשון. היגיון פשוט.

אל שתי הנחות יסוד אלו מצטרף ניסוי. הניסוי אומר ששירות האל תוך פיתוח יחסים איתו, מהווה מקור האושר האמיתי שלנו.

ניתן לראות שחיי החומר והתענוגות מקנים לנו אך שמחה רגעית שחולפת מהר, ואילו שירות לאל ופיתוח אהבה אליו, כך נטען בשרימד בהאגותם ובבהגווד-גיטה, יעניקו לנו אושר נצחי. החומר נוצר מתי שהוא, ולכן גם יחלוף, וכך כל סיפוק שנשיג ממנו גם יחלוף. האל אינו נוצר ולכן הסיפוק שנקבל מפיתוח יחסים איתו לא יחלוף, כי הוא רוחני, כלומר נצחי.

עוד נטען, ששינון וחזרה של השמות הקדושים פותח את הלב ובהדרגה מפגיש אותנו עם האל. כל ניסוי צריך לקבל באובייקטיביות, לקחת למעבדה ולבדוק.

אני יכול להעיד על עצמי, שמהתנסות הלא מאוד עמוקה שלי – זה עובד!

הרא קרישנה הרא קרישנה, קרישנה קרישנה הרא הרא

הרא ראמה הרא ראמה, ראמה ראמה הרא הרא.

נימה אישית
איני משתייך לתנועת הרא קרישנה. שוחר שלום ואהבה אנוכי, מאמין אני באמת ובתמים שאהבת אלוהים יכולה לפתור את כל מצוקות החיים, ולכן אני קורא, לומד ואוהב את כל כתבי הקודש הרבים של כל הדתות והזרמים, אוהב אנוכי כל דבר שמפאר את אלוהים.

את הפילוסופיה והספרות הוֵדית פגשתי בהודו, וישר התפתח בינינו רומן סוער. לאחר שנתיים שכבר תרגלתי בצורה מעשית בהקטי-יוגה, זוגתי הפגישה אותי לראשונה עם תנועת הרא קרישנה. כאמור התחלתי מלקרוא ספרים ולא ממפגש עם אנשים, לכן אי-אפשר לומר עליי ש"הם תפסו אותי ושטפו לי את המוח".

נפגשתי רבות עם אנשי הקהילה בארץ (וגם ביקרתי בכמה מקדשים ברחבי העולם), שוחחתי, ישבתי בצד והתבוננתי. מצאתי קהילה חמה, אוהבת ותומכת. קהילה שמנסה להשתלב בחברה הישראלית ולא להתבדל ממנה. קהילה שתורמת לחברה ומנסה לתת אהבת אלוהים לכל מי שחפץ בה.

כמובן שאפשר לטעון שאיני אובייקטיבי כי יש לי קשר לקהילה, אך מצד שני, מבלי לבוא עימה במגע עמוק, אי-אפשר להכיר אותה ולדעת מה יש בתוכה.

נכון שחלק גדול מחברי הקהילה אינו נמצא בקשר עם בני משפחתו, אך כשבודקים מקרים אלו לעומק ובצורה נקודתית, ניתן לראות שזה נובע מהסיפור האישי שלהם ולא מהדרך בה בחרו לחיות.

התרבות הוֵדית שמה דגש גדול על חיי משפחה, לא מתוך התייחסות והתקשרות לגוף, ללאום, לעם ולמדינה, אלא על-מנת ליצור בסיס איתן לצמיחה רוחנית וחתירה מתמדת לפיתוח יחסים עם האל ועם כל הסובב אותנו.

כל מי שיבוא וייפגש עם חברי הקהילה בישראל יוכל לראות זאת הלכה למעשה.



מאמרים נוספים מאת רז הנדלר

פעיל בעמותת "יוגה של אהבה". חוקר וכותב על הדתות והזרמים השונים. מחבר הספרים בעקבות הדרך, פנינים שזורות על חוט.

4 תגובות לפוסט "כת? דת? יוגה!"

  • Yaron Gita:

    מאד נהניתי לקרא ולראות שיש ישראלים כמוך שרואים ומבנים את האמת. ממש משב רוח מרענן את הנשמה!
    ההתייחסות לתנועת הארי קרישנה מצד גורמים מסויימים בחברה הישראלית מצביעים על בערות גדולה ואפשר גם להגיד לא נאותה ואפילו מבישה.

  • אבישג הנדלר:

    ניכרת השתדלות להבנת הקורא וכך המאמר קריא יותר ונינוח. נהניתי לראות התבגרות, חכמה והרבה רגש.
    תודה אמא

  • raz hendler:

    שלום יוגית
    במאמר זה ציינתי שספרות הקודש שהתגלתה בהודו מאששת את הנחת היסוד של היהדות, הנצרות והאסלאם לגבי קיומו של אל אחד השולט בכול ונשגב לכול.
    לכן שאלתך לא כל כך מובנת לי.
    אלוהים הוא אחד תמיד, אך יש לו אינספור שמות, בהתאם למקומות שונים, זמנים שונים, אנשים שונים ועלילותיו השונות.
    למשל, שמי הוא רז, אמי לפעמים קוראת לי בשם אחר, במכתב רשמי אני מכונה מר הנדלר, ואילו בביתי זוגתי קוראת לי בשם חיבה השמור רק לשנינו. אך אני נשאר אותו אחד.
    בנוסף מערכת היחסים שלי עם חבריי שונה מזו שיש לי עם הוריי, ומערכת היחסים עם אשתי שונה לחלוטין משאר מערכות היחסים שאני מנהל. אך למרות ריבוי מערכות היחסים אני נשאר אותו אחד.

    אם אני יכול להקרא בכמה שמות ולפתח מערכות יחסים שונות ולהישאר אותו אחד,
    אז כמובן שהאל הכול יכול גם יכול.

  • יוגית:

    לפי התיאור האמונה באל אחד היא שגויה לפיכך היהדות בטעות יסודה
    האמנם כך

להגיב לפוסט אבישג הנדלר

Bookmark and Share
וידאו
מהי מטרת החיים?
שיחה על הצורך הבסיסי של כל בני האדם - לאהוב ולהיות אהוב
עולם מעבר לשמים
קליפ תמונות מוורינדאוון - הודו, המלווה בשירו של מייקל קסידי
פרות שמחות
ארגון "הגנה על פרות" בהודו דואג לפרות ושוורים פצועים בדרך מיוחדת במינה
הרשמה לניוזלטר