על החלקיק האלוהי ואלוהי החלקיקים

הרא קרישנהלפני כשלושה שבועות בערך העולם רעד. השמועות בכל כלי התקשורת השונים ברחבי הגלובוס דיווחו על כך שבעוד ימים אחדים ייכנסו מסיבת עיתונאים דרמטית וסוף סוף נקבל את הבשורה ממאיץ החלקיקים בשוויץ – החלקיק האלוהי נמצא! הסוד הגדול עומד להיחשף!! כל העולם עמד בצפייה דרוך ומוכן לקבל את הבשורה על-פי המדע. סוף סוף נוכל לדעת איך נוצר היקום.

בפועל ההר הוליד עכבר, מסיבת העיתונאים אכן הייתה דרמטית ושודרה בשידור ישיר מהודו ועד כוש, מאוסטרליה עד ארה"ב, אך היא הייתה רצופת הסתייגות, אזהרות וחששות והיו בה מעט מדי תשובות.

צ'איטניה צ'ארן הוא כותב מאמרים ידוע בעיתונות ההודית. מאמריו דנים במדעים השונים ולא פעם משלבים בין המדע המודרני לבין ספרות הקודש העתיקה של הודו – הלוא היא הספרות הוֵדית.

גם הודו רעשה בהתאם לפרסומים הרבים אשר הגיעו משוויץ, בהרצאה שנתן צ'ארן לא מכבר הוא נשאל האם התגלית החדשה במאיץ החלקיקים מאיימת על האמונה באלוהים? צ'ארן השיב בשאלה, " לחלקיק האלוהי יש 0 מטען חשמלי, 0 ספין ותוחלת חיים כמעט אפסית; פחות מטריליונית שנייה. האם אלו תכונות היכולות לאפיין את אלוהים?" הוא הוסיף ואמר ש"מדובר בצעד אחד קדימה בתיאוריה אחת – המודל הסטנדרטי שמתייחס לתת ענף אחד (פיזיקת הקוונטים), של ענף אחד – פיזיקה, של ידע אנושי – מדע. אשר בעצמו לומד רק נתח אחד של המציאות – טבע החומר."

הפיזיקאי התיאורטי מיצ'יו קקו מסכים עם גישתו של צ'ארן, במאמרו "חלקיק האלוהים ומקור היקום" הוא טוען ש"המודל הסטנדרטי נותן לנו רק הבנה חלקית ומקורבת של המגוון העשיר והשלם שנמצא ביקום. המודל הסטנדרטי מובך כאשר מדברים על גרוויטציה מכיוון שהוא אינו נוגע בה כלל. וכולנו יודעים שהגרוויטציה מחזיקה את כדור הארץ והשמש יחדיו. למעשה המודל הסטנדרטי מתאר רק 4 אחוז של חומר ואנרגיה של היקום והשאר נקראים באופן מסתורי "חומר אפל" או "אנרגיה אפלה"."

מהיכן הגיע מקור השם – החלקיק האלוהי?
מציאתו של חלקיק בוזון/היגס אמור לענות על השאלה מה מספק לחומר מסה. כמובן שתגלית זו כלל לא מתייחסת לשאלה, האם יש יכול להיווצר מאין, והאם חיים יכולים להיווצר מחוסר חיים? או במילים אחרות, חלקיק בוזון/היגס יכול לספק לנו תשובה חלקית על "איך" נוצר היקום, אך שום תושבה על ה"למה" המהווה המקור של ה"איך". הוא יכול לתת לנו תשובות על מבנה החומר אך הוא אינו מסביר כלל מאין נוצר החומר. כאשר אנו לוקחים גרגיר אורז למעבדה, אנו יכולים ללמוד המון על תכונותיו וערכיו של האורז. אנו אפילו יכולים לדעת על איזה סוג אדמה הוא גודל, אך האם יש ביכולתה של המעבדה ללמד אותנו משהו על החקלאי שגידל את האורז?

לכן השאלה נותרה בעודה, למה מכנים את החלקיק "אלוהי"?

צ'ארן טוען שהשם נבחר במודע וכמובן שהוא מטעה בכוונה תחילה. הוא מוסיף ואומר שעולם הפיזיקה יחשוף תגליות גדולות יותר בעתיד, איך הן ייקראו הוא שואל, "האמא של החלקיק האלוהי?"

כתב המדע ג'ון הורגן הדגיש אף הוא את חוסר התאמת השם בבלוג מדעי אמריקני נודע. יש לציין שמדענים רבים אינם אוהבים את השם הזה הנותן לטענתם חשיבות רבה מדי לחלקיק החמקמק.

מקור הכינוי הוא בספרו המפורסם של ליאון לדרמן על פיזיקת החלקיקים "אם היקום הוא התשובה, מהי השאלה?" (1993). לדרמן טוען שהחלקיק קיבל את שמו עקב היותו "מרכזי כל כך למצב הפיזיקה היום, כה חיוני להבנת מבנה החומר, אך עדיין חמקמק כל-כך." צ'ארן טוען שהמוציא לאור של הספר סבר כי הנושא אזוטרי מדי ולא ימשוך תשומת לב ולכן נתן לו את השם הכל-כך מושך "אלוהי". לדרמן עצמו לא כל-כל מכחיש זאת, בבדיחות הדעת הוא אומר ש"המוציא לאור לא נתן לנו לקרוא לזה "החלקיק הארור" למרות שזו עשויה להיות כותרת הולמת יותר בהתחשב בהוצאות שהוא גורם."

אכן השם תפס ומשך אליו את חוות הדעת הציבורית. צ'ארן מספר שבהרבה שיחות שהוא ערך עם אנשים שונים הוא גילה שלמעשה הציבור לא יודע דבר על החלקיק האלוהי אך עדיין הוא מערער את אמונתו של הציבור באלוהים. צ'ארן מסביר את הבעייתיות של הנושא, "הבעיה היא שלא ניתן להיכנס להיבטים הפילוסופיים של הנקודה מבלי לגעת באלו הטכניים. ואילו הטכניים אינם נגישים לאדם הממוצע."

ארבעת הנקודות המשותפות
צ'ארן מספר שכאשר הוא חקר לעומק את נושא החלקיק האלוהי הוא מצא ארבעה נקודות משותפות משמעותיות בין חקר חלקיק האלוהים (חלקיק היגס) לחלקיק האלוהי – הנשמה. טענתו היא שהחקר המדעי מקיים ארבעה עקרונות מגבילים למחקר הוֵדי הרוחני. העקרונות הם; 1. דברים הם לא כפי שהם נראים. 2. באופן מדהים, הבלתי נראה הוא הרבה יותר גדול ומדהים מהנגלה. 3. את החלק הבלתי נראה לא ניתן לראות בדרך רגילה. 4. הדרכים אשר מתאימות לידיעת החלק הבלתי נראה דורשות כלים מתאימים ותרגול מסוים.

  1. דברים הם לא כפי שהם נראים – "המדענים היום מתייחסים בביטול לטענה שהעולם הוא כפי שהוא נראה, הם רואים בה טענה נאיבית." טוען צ'ארן "העין המדעית רואה את העולם בצורה שונה לחלוטין מהעין הפשוטה. לדוגמא; שולחן – לנו הוא נראה יציב, אך המדע טוען שהוא לא. מבחינה מדעית השולחן הוא חלל ריק. לנו הוא נראה סטטי אך לפי המדע הוא מלא באלקטרונים אשר מסתובבים סביב גרעין מיליון או ביליון פעמים בשנייה."מכאן צ'ארן לוקח אותנו אל הרוחניות הוֵדית אשר מאששת את טענת המדע אשר טוענת ש"העולם שונה מאיך שהוא נראה." צ'ארן נותן את הדוגמא של הגוף האנושי, לנו נראה שהוא מקור החיים. אבל הבהגווד גיטה טוענת שהנשמה היא המעניקה חיים לגוף המת. לפי הגיטה הנשמה מפיצה את תודעתה בכל הגוף והופכת אותו למודע:

    " הו בן בְּהַרַתַה, ממש כמו השמש האחת שמאירה את היקום כולו, מאירה ישות החיים האחת שבגוף את הגוף כולו בתודעה." (ב.ג. 13.34)

    ואכן ניתן לראות מה קורה לגוף ללא תודעה – הוא נרקב חסר חיים. משמע, שהתודעה הסובייקטיבית אשר אותה המדע המודרני החוקר בכלים אובייקטיבים אינו מסוגל לחקור, היא המעניקה חיים לגוף, אשר אכן ניתן למדידה בכלים אובייקטיבים.

  2. הבלתי נראה גדול ועצום מזה הנראה – צ'ארן מסביר ש"על פי המדע המודרני קיימות שכבות קיום אשר לא ניתן לקלוט אותן בחושים החומריים שלנו. ואלו הן רבות ועצומות יותר מאלו שניתן לקלוט. לדוגמא, התדרים הנראים מהווים רק חלק קטן וצר מכל הספקטרום של הגלים האלקטרו-מגנטיים. אם נרחיב בנושא זה, חצי כמות אאונדס (1 ליטר = 33.8 אאונדס.) של מים אשר נשפכת על השולחן נראית חסרת משמעות בעינינו אולם מעבר למה שעיננו מסוגלות לראות מדובר ב- 6.023 כפול 10 בחזקת 23 משמע בערך 600 אלף ביליון ביליון מולקולות בתוך החלק הזה, חצי אאונדס של מים. גם הספרות הוֵדית טוענת שמה שחומק מהעין הוא הרבה יותר ממה שהעין רואה. למשל האושר הרוחני אותו יכול להשיג האדם, גדול לאין שיעור מהאושר החומרי הנראה על פני השטח."
  3. לא ניתן לדעת את הבלתי גלוי באמצעים רגילים – בנקודה זו צ'ארן נוגע במקום שהכי כואב למדע המודרני. רבים המדענים הלועגים לאמונה אותה דורשת הדת מחסדיה. צ'ארן מראה שגם המדע המודרני מבקש אמונה מחסידיו, "האמרה "בשביל להאמין במשהו צריך לראותו" הינה אמרה פופולארית מאוד בקרב אנשים אשר מתנכלים לאמונה דתית או רוחנית. הם טוענים, "תראה לי את הנשמה ואת אלוהים ואני אאמין לך." המדע המודרני תופס עצמו בתור הצד המקבל של תפיסה אנטי-דתית. אך בפועל ניתן להפנות אליהם את אותה טענה בדיוק "תראה לי את החלקיק האלוהי ואני אאמין לך." למדענים לא נותרה ברירה והם פונים לטיעונים שאנשי הדת משתמשים בהם כבר אלפי שנים, "לא ניתן לראותו בעיניים, אלא רק בדרכים המתאימות לו." כלומר, אותן דרכים התואמות את דרך ראייתו."
  4. הדרכים לראיית הבלתי נראה דורשות מכשור מתאים ותרגול מתאים – בנקודה זו צ'ארן מנתח את אשר דרוש בכדי לראות את חלקיק היגס/בוז'ון ומסביר מה דרוש בכדי לחוות את עצמנו בתור נשמות אשר נבדלות מגופינו, "על מנת שנוכל לראות את החלקיק דרוש המכשור היקר ביותר, המשוכלל ביותר והמורכב ביותר שקיים בעולם. מאיץ החלקיקים עולה 10.5 ביליון דולר והוא מתפרס על 18 מיילים הקבורים במעמקי האדמה בגבול הצרפתי-שוויצרי. בנוסף הוא נזקק ל- 10.000 מדענים העובדים וחוקרים. נוסיף על כל אלו שנים של לימוד, תרגול והכשרה אשר מלמדות רק כיצד לקרוא את האותות שהמכשיר יוצר. עבור האדם הפשוט שלא רכש ידע זה, האותות אשר יצביעו על קיומו של חלקיק היגס/בוזון לא ייתנו שום משמעות. באופן דומה גם ההבנה הוֵדית אודות קיומה של הנשמה דורשת מכשור מתקדם ומפותח – מכשור פנימי. בנוסף דרוש לימוד מעמיק של הפילוסופיה ותרגול מחויב של טכניקות המדיטציה כדי שנוכל לראות את הראיות, משמע את הנשמה, ולהבחין בהם כאשר הם מופיעים בגלאי התודעה המפותחת אשר נוקתה וחזרה לטוהרה. לאלו שאינם מתרגלים חיים רוחניים שינויי התודעה נשארים סתומים בדיוק כפי שאותות המאיץ נשארים חסרי משמעות עבור אדם שלא הוכשר לכך."

לסיכום
לסיכום מאמרו צ'ארן מזמין אנשי מחשבה אינטליגנטים לצאת למסע לחקר הנשמה. לטענתו לאור הקווים המקבילים אשר ניתן למצוא בין החקר המדעי לזה הרוחני אין שום סיבה שלא לחקור נושא כמוס זה באותה ההתלהבות והאמביציה אשר מאופיינת בחקר המדעי. נהפוך הוא, לפי צ'ארן קיימות סיבות טובות מאוד לחקר הנשמה אשר אינן קיימות במקבילו המדעי.

    1. המחקר אשר נוגע למאיץ החלקיקים הוא מאוד יקר באופן מדהים או שערורייתי (תלוי איך מסתכלים) ודורש ביליוני דולרים. מתקן דומה בארה"ב נסגר על-ידי הממשלה אשר טענה שהוא שואב יותר מיסים מחור שחור. אך המחקר אודות הנשמה לא דורש הוצאות כלכליות בכלל. רק דרוש לטהר או לנקות את תודעתנו על-ידי שימוש בטכניקת העל-זמנית של המדיטציה.
    2. רובינו לא בקיאים בפיזיקת החלקיקים ולעולם לא נוכל להיכנס לטבעה המורכב ולאמת באופן אישי את קיומו של חלקיק היגס/בוזון. או במילים אחרות לעד נישאר במישור האמונה. מאידך, כל אחד מאיתנו יכול לחוות באופן אינדיבידואלי דרך תרגול המדיטציה ולאשש את קיומה של הנשמה ובהמשך גם את קיומו של אלוהים. זה המסר הנועז שהגיטה מורה בתחילת הפרק התשיעי. למרות שקיומה של הנשמה ושל אלוהים נראה כאילו הוא תלוי אמונה, הגיטה טוענת שעל-ידי תרגול מתאים נוכל לאשש את מסקנותיה בצורה ממשית. (ראה מאמריי (רז הנדלר), "המדע הרוחני" ו"הידע הטהור ביותר".)
    3. רוב המדענים מודים שאין הם יודעים כיצד גילויו של חלקיק היגס/בוזון הולך להועיל לאנושות. הם טוענים שיכול להיות שהגילוי יוביל לפיתוח טכנולוגיות יותר מתקדמות. אך גם אם זה אכן יקרה, דבר זה לא מוסיף להבנה שלנו אודות המשמעות, המטרה והערך של החיים. למעשה אין למדע המודרני שום הבנה לגבי איך ממרק החלקיקים נוצרה מערכת שלמה של ערכיות ומוסר. ומאידך הבנת הנשמה יכולה להביא למשמעות עצומה וסיפוק עצום. ההבנה שבין חומר לרוח יכולה להביא לאיחודה של האנושות אשר תיצור מאליה שלום, אושר ושגשוג.

"ומשקנית ידע אמיתי ממורה ששרוי בהגשמה עצמית לא תשוב עוד ותיפול לאשליה שכזו, שהרי בזכות הידע הזה תראה שכל ישויות החיים אינן אלא חלק של העליון, או במילים אחרות, הן שלי" (ב.ג. 4.35).



מאמרים נוספים מאת רז הנדלר

פעיל בעמותת "יוגה של אהבה". חוקר וכותב על הדתות והזרמים השונים. מחבר הספרים בעקבות הדרך, פנינים שזורות על חוט.

כתיבת תגובה

Bookmark and Share
וידאו
מהי מטרת החיים?
שיחה על הצורך הבסיסי של כל בני האדם - לאהוב ולהיות אהוב
עולם מעבר לשמים
קליפ תמונות מוורינדאוון - הודו, המלווה בשירו של מייקל קסידי
פרות שמחות
ארגון "הגנה על פרות" בהודו דואג לפרות ושוורים פצועים בדרך מיוחדת במינה
הרשמה לניוזלטר