יוגה וחינוך

הארי קרישנה"ספק אם יש להוכיח כי התרכזות היא תנאי הכרחי להתמחות באמנות כלשהי. הדבר ידוע לכל מי שהשתדל מימיו ללמוד איזו אמנות. ברם ההתרכזות, אף יותר מן המשמעת העצמית, נדירה היא בתרבותנו. יתר על כן, תרבותנו מביאה לידי אורח חיים שאי-הריכוז והפיזור הם חותמו, אורח חיים שכמעט אין לו תקדים…" (אריך פרום, אמנות האהבה)

יוגה מוכרת במערב בעיקר כאוסף תרגילים גופניים ותרגילי נשימה. אולם המונח "יוגה" הנו רחב הרבה יותר. יוגה היא תרבות שלמה, המוכרת גם כתרבות הוֵדית, והיא מקיפה את כל תחומי החיים, החל מרפואה (הרפואה האָיוּר וֵדית), וכלה במדע היקום כולו. תרבות היוגה (התרבות הוֵדית) הנה מהתרבויות העתיקות בעולם. יוגה, במובן העמוק ביותר של המילה, הנה התחברות. ההתחברות שהיוגה מלמדת היא לעצמי האמיתי, הנשמה, ומתוך התחברות לעצמי, התחברות לעליון, אלוהים. תרבות היוגה כולה נועדה לאפשר "קרקע" נוחה לצמיחה רוחנית. מתוך תרבות היוגה, מגיעה התפיסה של החינוך ביוגה.

כמו שאמרנו, יוגה, במשמעות העמוקה ביותר שלה, הנה כל תהליך, אשר מחבר את האדם אל העצמי האמיתי ביותר שלו, הנשמה. הנשמה היא הרובד העמוק ביותר של האדם, ומלאה על פי היוגה בטוב. אדם המחובר לעצמי עוסק באופן טבעי בנתינה ובעזרה לזולת.

תהליכי יוגה הם גם תהליכי חינוך. הם נועדו לחבר אותנו אל טבע העצמי, וללמד אותנו לפעול מתוך מהותנו העמוקה והאמיתית ביותר, וכך לתרום ליצירת חברה יפה יותר במקום בו אנו חיים.

"בעצם מעשה הנתינה הריני חש את עצמתי, עשירותי, כוחי. חווייה זו של חיוניות ופוטנציה מוגברת ממלאת אותי שמחה. אני חש את עצמי כשופע, מוציא, חי, ועל כן כמלא שמחה." (אריך פרום, אמנות האהבה)

חינוך באמצעות יוגה שם דגש מרכזי על פיתוח העצמי, ראיית כל ילד כנשמה ייחודית, טובה מיסודה, וראיית בעיות או קשיים של הילד, כהזדמנות לשיעור ולצמיחה, תוך הבנת מצוקתו האמיתית. אין ילד רע – יש ילד שרע לו.

טובת הילד ופיתוח נטיותיו
המבוגר המשמעותי בחייו של הילד, בין אם זה הורה, מורה, מחנך או כל דמות אשר יש לה תפקיד בעל אחראיות לגבי הילד, אמור לתת מענה לצרכיו השונים של הילד. על מנת שהמבוגר יוכל לזהות מהם צרכים אלה, עליו להיות מסוגל לראות את טובתו של הילד, ו"להניח" בצד את צרכיו הלא פתורים שלו. תהליך ההורות, וכמוהו כל תהליך חינוכי, דורש התבוננות פנימית של ההורה או המחנך, על מנת לחדד את הראייה החוצה, אל הילד.

לכל אדם ישנן משחר ילדותו נטיות טבעיות, שכאשר הוא עוסק בהן ומפתח אותן, מתוך מודעות ותודעה נכונה, הוא הופך להיות אדם מסופק ותורם לחברה.

"החינוך זהה לסיוע שמסייעים לילד להכיר את סגולותיו. היפוכו של החינוך, הוא פיקוח המבוסס על העדר אמונה בצמיחת הסגולות, ועל ההכרה כי הילד יגדל כהלכה רק אם יטעו בו את הרצוי וידכאו את הנראה להם כבלתי רצוי." (אריך פרום, אמנות האהבה).

גם מחקרים עכשוויים בתחום החינוך וחקר האינטליגנציה (גארדנר) [1], מזהים כי ישנן מספר אינטליגנציות ועל החינוך לזהות כישורים אלו אצל הילדים ולפתח אותן. הכרה ביכולות מסוגים שונים אצל ילדים דורשת זיהוי נטיות אלו, שינוי בתוכן הלימוד, באופן הלימוד ואף בהערכת הלימוד, דבר אותו ננסה ליישם דרך חינוך ביוגה. זיהוי נטיות אלה דורש התבוננות עמוקה ונקייה אל פנימיותו של כל ילד, ותרגול היוגה משמש גם ככלי לחידוד ההתבוננות הזו.

בשעה שהתרבות המודרנית שמה דגש על צרכי הגוף ועל הרחבת ופיתוח צרכי הנפש, ניתנת תשומת לב מועטה יותר למימוש טבע העצמי. בחינוך ביוגה, ניתן דגש משמעותי ללימוד ולפיתוח טבע העצמי.

על פי תפיסת מציאות זו, ידע אמיתי הנו ידע אודות העצמי ומקום העצמי ביקום. חינוך הנו לימוד העצמי לפעול על פי טבעו. כל ידע אחר הנרכש מתוך הפעילות בעולם, כל מיומנויות היסוד, המדעים, התיאוריות וכיו"ב, יכולים להילמד באופן יעיל הרבה יותר, כאשר הלומד הוא אדם מסופק בתוך עצמו, יודע את עצמו ובעל בטחון מתוך ידיעה זו. מיצוי הפוטנציאל הנו גדול הרבה יותר כאשר התודעה רחבה ומפותחת. תודעה אשר "שלופה" כל הזמן החוצה, לחיפוש ערך או אושר חיצוני, מתוך תחושת אי-שלמות או חוסר בטחון של העצמי (הנובעים מאי-ידיעה אמיתית של העצמי), אינה תורמת למימוש הפוטנציאל של האדם. תהליכי היוגה מביאים למיקוד התודעה פנימה, ומחזירים אותה מחיפוש ערך חיצוני, אל גילוי הערך האמיתי במהות הפנימית העמוקה שלנו כנשמה.

בשעה ששיעור האלימות בקרב ילדים ונוער גדל והולך, ובשעה שמסרי התקשורת והתרבות בכלל הופכים מיניים ואלימים וילדים מגיל צעיר מאוד חשופים למסרים אלה, התפיסה החינוכית של היוגה יוצרת "מסננת תרבותית", ומתאימה את התכנים וסוגי הגירויים לילד ולשלבי התפתחותו.

[1] הווארד גרדנר, אינטליגנציות מרובות, מכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה: ירושלים, 1996.



מאמרים נוספים מאת אפרת

פעילה בעמותת "יוגה של אהבה".

תגובה אחת לפוסט "יוגה וחינוך"

  • אבישג הנדלר:

    התחברתי מאוד לתודעת העצמי, הלימוד תוך הגשמה עצמית מה שחסר לי על מנת להבין כיצד השיטה פועלת הן דוגמאות לדרך העבודה. צריך להבין שאנו תוצרי השיטות הקודמות ועל מנת לצאת מהמרובע המוכר זקוקים אנו להמחשה…
    בברכה והצליחו

כתיבת תגובה

Bookmark and Share
וידאו
מהי מטרת החיים?
שיחה על הצורך הבסיסי של כל בני האדם - לאהוב ולהיות אהוב
עולם מעבר לשמים
קליפ תמונות מוורינדאוון - הודו, המלווה בשירו של מייקל קסידי
פרות שמחות
ארגון "הגנה על פרות" בהודו דואג לפרות ושוורים פצועים בדרך מיוחדת במינה
הרשמה לניוזלטר