צמחונות, למה ומדוע

יוגה של אהבההאם אכילת הבשר היא טבעו של האדם? האם גוף האדם מותאם לבשר?

כיצד אכילת בשר משפיעה על תודעתנו? ומדוע אנו מתענגים באנוכיות על סבלו של האחר?

כל זאת ועוד במאמר שלפניכם…

לפי דעתי, אנו לא אוכלים בשר מרוע לב, כי אם מאטימות הלב.

כאשר היינו ילדים קטנים אף אחד לא אמר לנו שהעגל שליטפנו קודם ברפת, נמצא אצלנו כרגע בצלחת. אם היו אומרים לנו את זה היינו מסרבים לאכול.

אם נשים לב, נגלה שילדינו לא נמשכים מילדותם הרכה לבשר; אנו חותכים להם אותו לחתיכות קטנות ואומרים להם "אם לא תאכל בשר לא תהיה חזק, אתה חייב לאכול" וכדומה, הילד לא מקשר בין בשר לפרה, בין שניצל לתרנגולת (בארה"ב בשנות השמונים אפילו הייתה פרסומת בטלוויזיה שבה ליצן המכונה רונלד מקדונלד סיפר לילדים שהמבורגר צומח בשדות המבורגר). וכך ככל שהילד אוכל יותר, ליבו נאטם, ועם השנים למרות שהוא כבר לא ילד ויודע שהוא למעשה טורף נבלות, ליבו אטום לסבלם של בעליי החיים; הוא רואה אותם כיצורים נחותים שמותר לו לעשות בם כרצונו.

פיתאגורס המתמטיקאי הנפלא אמר פעם: "בני עמי, אל תטמאו את גופכם במזון שמקורו בחטא. יש לנו תירס, יש תפוחים אשר מכופפים את ענפיהם בכובד משקלם, וענבים הגודשים את הגפנים. ישנם צמחים שטעמם מתוק, וירקות שאפשר לבשל אותם ולרכך אותם על האש. וגם אינכם פוסלים חלב או דבש בניחוח הקורנית. האדמה מספקת שפע של אוצרות – מזונות טהורים מחטא – ומציעה לך סעודת חג פטורה משפיכת דמים וטבח.

רק חיות על ארבע משביעות את רעבונן בבשר, ואפילו לא כולן, שהרי סוסים, בקר וכבשים חיים על עשב."

רבים התעסקו בצמחונותו של פיתאגורס. הסופר הרומאי פלוטרך במאמר שכותרתו "על אכילת בשר", ענה להם: "האם באמת ראוי לשאול מה היו הסיבות שהניעו את פיתאגורס להימנע מבשר? אני מכל מקום, תמה יותר על טבעו של המאורע והמצב הנפשי שגרם לאדם לגעת לראשונה בפיו בדם, הביא אל שפתיו בשר גוויות מתות, ערך את שולחנו עם גופות מבאישות, והעז לקרוא לנתחים שאך זה עתה געו וצווחו, נעו וחיו – אוכל. כיצד יכלו העיניים לשאת את מראה הטבח – גרונות משוספים, חיות נפשטות מעורן, ואיברים נתלשים זה מזה? כיצד יכול היה אפו לשאת את הצחנה? כיצד זיהום וטומאה שכאלה לא גרמו לו לאבד את טעמו, כאשר בא במגע עם פצעיהם של אחרים ומצץ מיצים והפרשות מפצעי מוות? אלה לא אריות או זאבים שאנו אוכלים – לצורך הגנה עצמית; אדרבה, מאלה אנחנו מתעלמים, ושוחטים יצורים מבויתים בלתי מסוכנים, נטולי עוקץ או שיניים, שאינם מסוגלים לפגוע בנו כלל. עבור מעט בשר אנו שוללים מהם שמש, אור, ותוחלת חיים שמגיעים להם מעצם לידתם והווייתם."

אכן, מהו אותו מצב נפשי שגורם לנו להתעלם מבעל הבשר, בעודנו מתאווים לבשר עצמו?

שוב, אני מאמין, שלא רוע לב הוא המניע אותנו, כי אם אטימות כלפי סבלו של האחר, או במילים אחרות אנוכיות נטו.

כאשר אנשים שואלים אותי למה אני צמחוני, הדבר הראשון שעולה לי בראש הוא, למה לא?, לרוב אני מחזיר בשאלה; למה אתה אוכל בשר? כמובן שהתשובה "כי זה בריא" או "כי זה טעים" אלו תשובות אנוכיות לחלוטין, שמתעלמות בגסות מהיצור החי והחלש הזקוק להגנה.

תשובה נוספת היא שרשרת המזון, החזק הורג את החלש. תשובה זו היא תשובה צבועה. כל עוד אנו החזקים, נוח לנו להשתמש בטיעון זה. אך כשהעשירים עושקים אותנו, אנו מוחים ומבקשים מהממשלה לעזור לנו. למה? שרשרת המזון – העשיר (החזק) עושק את העני (החלש), מה רע בזה?

עד עכשיו דנתי בקצרה בצמחונות מתוך הפן הנפשי – מוסרי – רגשי. עכשיו ברשותכם אסביר באופן מדעי למה אני צמחוני, ולמה אני ממליץ על צמחונות…

נתחיל מבחינה בריאותית

  1. עיכול בשר – ראשית לעיכול הבשר נדרשת חומצה הידרוכלורית. עוצמת החומצה שמייצרת קיבת האדם וקיבתם של חיות צמחוניות קטנה פי עשרים מזו שמייצרת קיבתם של חיות טרף. כדי שהבשר (שבינתיים מרקיב בתוכנו) יתעכל מהר ושייריו יסולקו מהגוף, דרושים מעיים קצרים יחסית, ואכן החיות הטורפות מצוידות במעיים שאורכם גדול פי שלוש מאורך גופם. אך לאדם, בדומה לחיות הצמחוניות יש מעיים ארוכים פי שניים-עשר מגופו. הדבר גורם לפירוק ממושך של הבשר, ולכן להיווצרות של רעלים בלתי רצויים העלולים להיספג בגוף. למשל, הכיליה שמנקזת פסולת מן הדם מתאמצת אצל אוכלי הבשר לפחות פי שלוש מהצמחוני. העומס הרב על הכיליה לרוב מכריע אותה לעת זקנה. ואכן, רבים אוכלי הבשר שבזקנתם סובלים מחוסר תפקוד הכליות ונאלצים לזנוח בהוראת הרופא את אכילת הבשר.
  2. מחלות לב – לחיות אוכלות בשר אין שום בעיה לפרק כמות כמעט בלתי מוגבלת של כולסטרול ושומנים. מאידך למיני חיים צמחוניים יש מגבלה רצינית להתמודד עם רמה גבוהה של כולסטרול ושומנים רוויים. כאשר במשך זמן רב מצטברים שומנים על הדפנות הפנימיות של העורקים נוצרת טרשת עורקים.

כבר ב-1961 קבע ביטאון אגודת הרופאים האמריקאית שתשעים עד תשעים ושבעה אחוזים ממחלות הלב, הגורמות ליותר מחצי ממקרי המוות בארה"ב, יכלו להימנע באמצעות תזונה צמחונית.

בנוסף, ישנם הרבה מחקרים שמסבירים את הקשר שבין סרטן לאכילת בשר. רולו ראסל מן האגודה האקדמאית למדעים טוען: "מצאתי שמתוך עשרים וחמש אומות, המרבות באכילת בשר, בתשע-עשרה מהן יש שיעור סרטן גבוה, ורק באחת נמוך. ואילו מתוך שלושים וחמש אומות, הממעטות או שאינן אוכלות בשר כלל, אין אף אחת בעלת שיעור סרטן גבוה."

אפשר גם לדבר על הכימיקלים המצויים בבשר ועל מחלות שיש בבשר עצמו, ולהבין שבשר אינו דבר בריא. כמובן שבשר מספק ברזל וחלבונים אך את אלו ניתן לקבל גם מדגנים וירקות, מבלי כל התופעות-לואי שהבאתי כאן.

ההיבט הכלכלי
בספר המדינה של אפלטון, סוקראטס ממליץ על תזונה צמחונית ואומר שאם יתחילו האנשים לאכול חיות, יידרשו שטחי מרעה נוספים; "והארץ שהספיקה לכלכלת תושביה המקוריים תהפוך עתה לקטנה מדי ובלתי מספקת."

על-פי מידע שנאסף ממשרד החקלאות של ארה"ב, יותר מתשעים אחוז מכלל תוצרת הדגנים באמריקה משמשת להאבסת חיות שמוצא את אחריתו על שולחנות האוכל. תהליך זה הוא בזבזני לחלוטין, מידע שירות המחקר הכלכלי בארה"ב מגלה לנו, שאנו מקבלים רק חצי ק"ג בשר מכל שמונה ק"ג דגנים.

בספרו "חלבונים: הכימיה והפוליטיקה שלהם" מציין ד"ר ארון אלטשול, שבמונחים של יחידות קלוריות לדונם, תזונת דגנים, ירקות וקטניות תכלכל פי עשרים איש יותר מאשר תזונת בשר.

הוא טוען שאם האדמה הראויה לעיבוד על פני כדור הארץ הייתה מנוצלת למזון צמחוני, כדור הארץ היה יכול לכלכל בקלות אוכלוסייה בת יותר מעשרים מיליארד נפש.

לכן למעשה בעיית הרעב בעולם היא בעיה מדומה; אין חוסר, יש ניהול לא נכון של משאבים.

אין פיצוץ אוכלוסין, יש פיצוץ באוכלוסייה אנוכית שחיה כמו חיות.

נתחיל לחתור לסיום, אל ההיבט הבריאותי והכלכלי מצטרף היבט נוסף.

ההיבט התודעתי
אכילת בשר אוטמת את ליבנו לסבל של האחר, אכילת הבשר גורמת לנו להסתכל על הבשר עצמו ולהתעלם מבעל הבשר. כלומר, אנו מסתכלים על החיה כ"משהו" ולא כ"מישהו". ובהדרגה כך גם לגבי בן/בת זוגנו/זוגתנו. מרוכזים בעצמנו, גם אותם אנו רואים כאובייקטים שנועדו להנאתנו. בחברה של בני אדם שמצויים במצב תודעתי כל-כך אנוכי אין כל שאלה של שגשוג, שלום, הרמוניה ואושר.

בנוסף, חשוב מאוד לציין ולהדגיש; צמחונות שלעצמה היא דבר יפה, אך איני רואה בה פילוסופיה או דרך חיים כלשהי בפני עצמה. לפי דעתי האישית, כל אדם מוסרי הוא גם צמחוני, אך לא כל צמחוני הוא מוסרי.

צמחונות היא הכרחית למעוניין בחיים רוחניים מחד, ומאידך היא פועל יוצא של כל מתרגל בהקטי-יוגה. בלתי אפשרי לנסות ולצמוח אל עבר יחסים עם האל, תוך כדי התעלמות מהסבל שאנו גורמים לאחר, שהוא כמובן גם בן של אלוהים. וכמובן, שכאשר אנו מפתחים משיכה לאל, מתפתחת בנו בצורה מוכנית גם חמלה לאחר. אני יכול להעיד על עצמי, ששאלת הצמחונות בכלל לא העסיקה אותי בעבר. אך ככל שמשיכתי לאל גברה, הלב נפתח, והגעתי למצב שבו אני פשוט לא מסוגל לאכול בשר. אני זוכר היטב, כיצד הסתכלתי על הצלחת בבית של חבר ישראלי בהודו, ופשוט לא הייתי מסוגל לאכול. אמרתי לו "מצטער, אבל נראה לי שאני נהיה צמחוני." כמובן, רגישות זאת כלפי סבלם של בעלי החיים מתפתחת בקרב אלו שרואים את האל כמישהו ולא כמשהו. בדתות המערביות רווחת הגישה שאלוהים הוא משהו ולא מישהו. מתבקשת השאלה מהכיוון ההפוך – האם אלו סיגלו לעצמם גישה מצמצמת ומרחיקה שכזאת לאל בגלל תאוות הבשר שלהם?

התרגול הרוחני, מלמד אותנו כיצד לגבור על האנוכיות, כיצד להוציא אותנו מהמרכז ולהתבונן ולהתחשב גם בצרכיו של האחר. במצב שכזה אין כל שאלה של אכילת בשר.

היבט נוסף, מתרגל הבהקטי אינו מבדיל בין הגופים השונים. הוא יודע שהגוף הוא רק כסות ובתוך כל גוף נמצאת נשמה רוחנית, חלק של האל. כל עוד אנו מזדהים עם הגוף, אנו מתרכזים בשוני שבין הגופים, ולמעשה אוכלים את אחינו שהם גם בנים של אותו אל. איזו אהבה יש בנו כלפי האל אם אנו אוכלים את בניו?

"ומשקנית ידע אמיתי ממורה ששרוי בהגשמה עצמית, לא תשוב עוד ותיפול לאשליה שכזו, שהרי בזכות הידע הזה תראה שכל ישויות החיים אינן אלא חלק של העליון, או במילים אחרות הן שלי." (ב.ג. 4.35)

האל הוא השורש שמאחד סביבו את כל הבריאה, מי שפטור מזהות כוזבת ואינו חושב את עצמו לגופו, מבין שכל ישויות החיים הן חלק של העליון ולכן הוא נוהג בכול כשווים.

"בזכותו של ידע אמיתי, רואים החכמים הענווים בעין שווה בראהמנה מלומד ונעים הליכות, פרה, פיל, כלב, כמו גם את אוכל-הכלבים (חסר המעמד)." (ב.ג. 5.18)



מאמרים נוספים מאת רז הנדלר

פעיל בעמותת "יוגה של אהבה". חוקר וכותב על הדתות והזרמים השונים. מחבר הספרים בעקבות הדרך, פנינים שזורות על חוט.

3 תגובות לפוסט "צמחונות, למה ומדוע"

  • […] טענה זו הינה מעניינת מאוד, הרב קוק טוען שלא יתכן שהאל יצור את גופנו בצורה כזו שנאלץ לחיות על בשרם של אחרים, דבר הנוגד את רגשתנו המוסריים. ואכן, ניתן לראות צמחוניים רבים החיים חיים בריאים ביותר, (על צמחונות ובריאות, ראה מאמרי "צמחונות, למה ומדוע"). […]

  • מסכימה

    לורי:

    אני גם צמחונית ולא ידעתי את כל הדברים האלה…
    תודה על המאמר, אני מחזקת את הדעות שלי עוד יותר להיות צמחונית בעקבות זה.
    פירסמתי את המאמר באתר שלי בפייסבוק, אני מקווה שיתיחסו ויקראו את המאמר החשוב הזה ועוד אראה אותו גם למשפחתי.
    רק השאלה שתמיד מציקה ששואלים אותי למה אני צמחונית, אני עדיין נתקעת בתשובה כי אנשים אטומים ולא מבינים..

    • תודה

      רז:

      לורי שלום!
      תודה רבה עך תגובתך התומכת והאהודה, תודה גם שפירסמת את המאמר בפייסבוק.
      אכן ישנה אטימות גדולה בקרב הציבור בכל הנוגע לאחר, במקרה הזה לבעלי חיים.
      ובאשר לך, ככל שתהיי יותר מעוגנת ושלמה עם עצמך ועם דרך חייך, פחות יפריע לך מה האחר אומר או חושב על מעשייך.
      כאשר שואלים אותך למה את צמחונית, תמיד תוכלי לענות, למה לא?

      בברכה
      רז

כתיבת תגובה

Bookmark and Share
וידאו
מהי מטרת החיים?
שיחה על הצורך הבסיסי של כל בני האדם - לאהוב ולהיות אהוב
עולם מעבר לשמים
קליפ תמונות מוורינדאוון - הודו, המלווה בשירו של מייקל קסידי
פרות שמחות
ארגון "הגנה על פרות" בהודו דואג לפרות ושוורים פצועים בדרך מיוחדת במינה
הרשמה לניוזלטר