אחדות ושוני בו זמניים

הרא קרישנה

ישנן המון תיאוריות ושאלות על מהותו של האל. איך הוא נראה? האם הוא רק אנרגיה אין סופית או שהוא ניחן בדמות?

האם אנו מאנישים אותו כאשר אנו "מלבישים" לו דמות? האם "הלבשת" דמות לאל מקטינה את כל יכולתו או מעצימה אותו?

הבה ונבחן שאלות ותהיות אלו מזווית ראיה וֵדית…

"אנשי-רוח מלומדים, היודעים את האמת המוחלטת, קוראים למהות חסרת שניוּת זו ברהמן, פַּרַמָאתְמָא או בְּהַגַוָאן." (בהאג 1.2.11).

ראשית האל הוא האמת המוחלטת, המקור לכול וסיבת כל הסיבות. האל הוא מושלם, מוחלט ובלתי נחלק אך הוא מתגלה בשלושה היבטים.

ברהמן – הרוח הבלתי אישית השורה בכול. פַּרַמָאתְמָא – נשמת-העל היושב בלב כל ישות חיה. בְּהַגַוָאן – האל בכבודו ובעצמו בדמותו הרוחנית המלאה בנצח, ידע וחדווה.

אמרנו שהאל בלתי נחלק, אז איך יכול להיות שהוא גם רוח בלתי אישית, גם דמות רוחנית וגם נשמת-על היושב בלב כל?

האל הוא כל-יכול
האל הוא כל יכול ובלתי מוגבל ולכן אין לו שום בעיה להיות בכל מקום בבריאה אך להישאר נפרד ממנה. האל הוא כוח החיות, בלעדיו אין חיים, לכן הוא חייב להיות בכל מקום, אך יחד עם זאת כדי לברוא את הבריאה הוא חייב להיות נפרד ממנה. אדם לא יכול לבנות מכונה אם הוא המכונה עצמה אך בגלל היותו נפרד ממנה ומחוצה לה הוא יכול לתכנן ולהרכיב אותה.

מבחינה ארצית נראה שיש לנו כאן סתירה אך חשוב לציין שהאל אינו מוגבל כמונו, העובדה שמוחנו המוגבל לא מצליח לתפוס את ההנחה הוֵדית שהאל מצוי בכול אך גם נפרד מהכול רק מלמדת אותנו עד כמה אנו מוגבלים היא אינה מגבילה את האל עצמו.

פילוסופיה זו ששְׁרי צ'איטניה הדגיש ולימד נקראת פילוספיית אחדות ושוני בו זמניים. כדי להבינה יותר טוב נעזר בבהגווד גיטה:

"בדמותי הסמויה שורה אני ביקום זה כולו. כל הישויות נמצאות בי, אולם אני איני בהן. אלא שבו זמנית כל הנברא אינו מצוי בי. הבט נא וראה את שפעת יכולתי המיסטית! למרות שאני הוא מקיימן של כל ישויות החיים, ולמרות שאני נמצא בכול, איני חלק מעולם התופעות הזה, שהרי אני הוא מקור הבריאה." (ב.ג. 9.4-5).

אין ספק שמקור הבריאה הינו נשגב ושונה ממנה אך האל מסביר לנו שיחד עם זאת הוא גם נמצא בכול מקום בתוכה וגם הבריאה עצמה נמצאת בתוכו.

אלוהים בגלל כל יכולתו יכול בו זמנית להיות הברהמן – הרוח חסר הראשית והבלתי אישי השורה בכול, וגם קרישנה בעל דמות נשגבת השובה לב כל שמצויה במשכנה בעולם הרוחני.

גם הבְּרַהְמַה-סַמְהיתָא מאששת טענה זו: "אישיות אלוה העילאי הינו קרישנה. גופו הינו נצחיות חדווה וידע. הוא ללא ראשית, אולם הינו הראשית לכול. הוא סיבת כל הסיבות." (בְּרַהְמַה-סַמְהיתָא 5.1).

לאורך כל הבהגווד-גיטה, פילוסופיית האחדות והשוני ממשיכה לתעתע בנו: "האמת העליונה קיימת בתוך ישויות החיים כולן – הנעות והנייחות – ומחוצה להן. ומאחר שהיא סמויה, הרי שאינה נתפסת בכוח הראייה או הידיעה של החושים החומריים. אף שהיא רחוקה מאוד, היא גם קרובה לכל. אף שנשמת-העל נראה כמו מפוצל בין הישויות כולן, הוא אינו נחלק לעולם; הוא תמיד אחד. אף שהוא מקיים כל ישויות החיים, יש להבין שהוא גם המכלה ומפתח כול."(ב.ג. 13.16-17).

גם השרימד בהאגותם מסביר ותומך בפילוסופיה זו: "ממש כשם שאור השמש אינו שונה מן השמש, ההתגלות הקוסמית אינה שונה מאישיות אלוה. מכאן שאישיות אלוה העילאי שורה בבריאה החומרית כולה. כאשר החושים פעילים הם נראים כחלק מהגוף. אולם כאשר הגוף ישן, לא נגלית פעילותם. בדומה לכך הבריאה הקוסמית כולה שונה מן האל ובו זמנית אינה שונה ממנו." (בהאג 4.31.16).

ההיבט הנעלה
הבנו שהספרות הוֵדית מציגה את האל כאישי ובלתי אישי בו זמנית, אך איזה היבט של האל נעלה יותר? היבט הברהמן הבלתי אישי או אישיות רוחנית המלאה בחדווה נצח וידע? הבה וניתן לאל בכבודו בעצמו לענות על שאלה זו: "אני הוא מקור הברהמן הבלתי אישי, שהינו בן אלמוות, בלתי מתכלה ונצחי, ומהווה מצב היסוד לאושר עילאי." (ב.ג. 14.27). קרישנה קובע מעל לכל ספק שהוא המקור להיבט הבלתי אישי. למעשה בספרות הוֵדית מוסבר שהברהמן הבלתי אישי הינו זוהר קרינת גופו של דמותו הנצחית והנשגבת של האל.

דמות זו לא ניתן לדעת באמצעות חשיבה ספקולטיבית או באמצעות חושינו הבלתי מושלמים, דמות זו מזמינה אותנו ליחסי אהבה איתה, מזמינה אותנו לטעום מאושר עילאי ומסבירה לנו כיצד ניתן למרות מוגבלותנו לדעת אותה: "ארג'וּנַה יקירי, רק באמצעות שירות מסור ללא סייג ניתן להבין אותי כמות שאני – שניצב לפניך וניגלה לעיניך במישרין. רק בדרך זו תוכל לחדור אל מסתורי הבנתי."(ב.ג. 11.54).

בפרק הסיום של הגיטה קרישנה חוזר על קביעה זו שוב ומזמין אותנו לממלכת אלוהים: "רק באמצעות שירות מסור ניתן להבין אותי כמות שאני, כאישיות אלוה העילאי. ומי שהופך מודע לי כליל על-ידי שירות שכזה, הרי שזכאי להיכנס לממלכת אלוהים." (ב.ג. 18.55).



מאמרים נוספים מאת רז הנדלר

פעיל בעמותת "יוגה של אהבה". חוקר וכותב על הדתות והזרמים השונים. מחבר הספרים בעקבות הדרך, פנינים שזורות על חוט.

תגובה אחת לפוסט "אחדות ושוני בו זמניים"

  • אבישג הנדלר:

    אני חושבת שלא רק האל נחלק כך אלא גם יצוריו החיים בעיקר ממין אדם, לכן כל הסתירות באישיותנו הסבוכה והפתלתלה, פעם עושים הטוב בעיניו והרבה את הרע…יכולים לעשות טוב ולחשוב רע וכהנה וכהנה…
    החשוב שנלמד לקבל את האחר למרות מגבלותיו, וכן להבין שיש מקור אחד להכל.

כתיבת תגובה

Bookmark and Share
וידאו
מהי מטרת החיים?
שיחה על הצורך הבסיסי של כל בני האדם - לאהוב ולהיות אהוב
עולם מעבר לשמים
קליפ תמונות מוורינדאוון - הודו, המלווה בשירו של מייקל קסידי
פרות שמחות
ארגון "הגנה על פרות" בהודו דואג לפרות ושוורים פצועים בדרך מיוחדת במינה
הרשמה לניוזלטר