סיפורי קרישנה: פרק 48 – קרישנה משמח את דבקיו

במשך ימים קרישנה האזין לפרטי ביקורו של אוּדְדְהַוַה בוורינדאוון. הוא שמע אודות מצבם של אביו ואמו, גם אודות מצבם של הגופִּיות וילדי הרועים. הוא שמח שאוּדְדְהַוַה הצליח לנחם אותם באמצעות הוראותיו והמסר שנשא.

או אז קרישנה החליט לבקר בביתה של קוּבְּגָ'א, הגיבנת שריצתה אותו במינחת עץ סנדל כאשר נכנס למַתְהוּרָא. כפי שנאמר בבהגווד-גיטה, קרישנה מנסה תמיד לרַצות את דבקיו, ואלה מנסים לרַצות אותו. וממש כשם שהדבקים הוגים בו בלבם תמיד, גם הוא הוגה בהם. אחרי שקוּבְּגָ'א הפכה לנערת חברה יפיפיה, היא הזמינה את קרישנה לבוא ולבקר אצלה, כדי שתוכל לקבל את פניו ולסגוד לו בדרכה שלה. ברגיל נוהגות נערות החברה לספק את הגברים, לקוחותיהן, באמצעות גופן. מכל מקום, אותה נערת חברה, קוּבְּגָ'א, היתאוותה לספק את חושיה עם קרישנה. קרישנה לא הלך כמובן לביתה של קוּבְּגָ'א כדי לענג את חושיו; חושיו כבר סופקו כליל ממינחת עץ הסנדל שהציעה לו. עתה, בתואנה של עינוג חושים, הוא הלך לשם, אולם לא כדי להתענג עמה, אלא כדי להפוך אותה לדבקה טהורה. אלפי אלות מזל משרתות אותו תמיד; מדוע שיזדקק לנערת חברה כדי לספק את חושיו? מכל מקום, ברוב חמלה לכול, הוא הלך גם לשם. נאמר שהירח אינו חוסך את אורו מחצרו של נוכל. גם חסדו הנשגב של קרישנה אינו נמנע מאיש, בין אם הלה ביצע את שירותו מתוך תאווה או פחד, ובין אם מתוך אהבה טהורה. בצ'איטניה-צַ'ריתָאמְרּיתַה נאמר שכאשר דבק חפץ לשרת את קרישנה, ובו בזמן לספק גם את תשוקותיו החומריות, קרישנה יסדר את הדברים כך שהלה ישכח כליל את תשוקותיו וייטהר, ויעסוק בשירותו של הריבון תמיד.

עתה, כדי לקיים הבטחה נושנה, קרישנה הלך עם אוּדְדְהַוַה לביתה של קוּבְּגָ'א. כאשר הגיע לבית, הוא נוכח שזה מקושט כולו כדי לעורר תאוותיו של גבר. פירושו של דבר שהיה מלא בתמונות עירום, מעוטרות בחופות ובדגלונים שזורים בשרשראות פנינים. היו שם גם מיטות נוחות ומושבים רכים. החדרים הוארו במנורות יפות וקושטו בזרי פרחים, גם קטורת ריחנית בערה ומי בשמים הותזו.

קוּבְּגָ'א, שהבחינה בקרישנה שבא לביתה כדי לקיים את הבטחתו, מיהרה אז וקמה ממושבה וניגשה לקבל את פניו. היא וידידותיה הרבות החלו כולן לשוחח עמו מתוך כבוד רב. אחרי שהציעה לו מושב נאה, היא סגדה לו, כיאה למעמדה. גם אוּדְדְהַוַה התקבל בדרך דומה, אולם משום שמעמדו שונה מזה של קרישנה, הוא בחר לשבת על הרצפה.

מבלי לבזבז עוד זמן, כמקובל במצבים שכאלה, קרישנה נכנס אז לחדר המיטות של קוּבְּגָ'א. זו בינתיים התרחצה ומשחה את גופה במשחת עץ סנדל. היא התלבשה במלבושים מפוארים, עדתה עדיים יקרי ערך וזרי פרחים, היא לעסה גם עלי לעיסה משכרים והתיזה על עצמה בשמים ריחניים, ואז הופיעה לה במלוא הדרה. בשעה שעמדה כך לפני קרישנה, הידוע כמַדְהַוַה, או בעלה של אלת המזל, היו מבטה החייכני ותנועות עיניה חדורים בבושה נשית. קרישנה, שנוכח בהיסוסה, תפס אז בידה, המעוטרת בצמידים, ובחיבה רבה משך אותה והושיבה לצידו. רק משום שסיפקה לפנים משחת עץ סנדל לאישיות אלוה, קוּבְּגָ'א התנקתה מכל תגובה נפשעת וזכתה עתה להתענג עמו. היא הניחה את כפות רגלי הלוטוס של קרישנה על שדיה, שבערו באש התאווה. אולם אז הריחה את ניחוחן, ומיד נמוגה תשוקתה. עתה היתה רשאית לחבק את קרישנה בזרועותיה ולהגשים את כמיהתה הנושנה לזכות בביקורו בביתה.

בבהגווד-גיטה נאמר שרק מי שהשתחרר מכל תגובה חומרית נפשעת, יכול לעסוק בשירות אוהב ונשגב לריבון. קוּבְּגָ'א נתנה משחת עץ סנדל לקרישנה, וזה היה גמולה. היא לא אוּמנה לסגוד לאל בשום צורה אחרת, ומשום כך ביקשה לספק אותו על-פי מקצועה. הבהגווד-גיטה מאששת שניתן לסגוד לאל גם באמצעות משלח היד, אם זה מוצע בכנות לתענוגו שלו. קוּבְּגָ'א אמרה אז לקרישנה, ״ידידי היקר, הישאר איתי לפחות מספר ימים ותבלה עמי, אתה וידידך בעל עיני הלוטוס. איני יכולה להיפרד ממך עתה. מלא נא את משאלתי.״

הוודות מורות שאישיות אלוה העילאי הינו בעל אונים לאינספור. לדעת מומחים קוּבְּגָ'א מיצגת את אנרגית הפּוּרוּשַׁה-שַׂקְתי של קרישנה, ממש כשם ששְׂרִימַתִי רָאדְהָארָאנִּי מיצגת את אנרגית הצ'ית-שַׂקְתי שלו. קוּבְּגָ'א ביקשה אמנם מקרישנה שישאר עמה, אולם קרישנה סירב לבקשתה ברוב נימוס.

בעולם החומרי קרישנה מבקר רק לפרקים, בעוד שבעולם הרוחני הוא מצוי לעד, בכוכבי הוַיְקוּנְּטְהַה ובכוכב גולוקַה ורינדאוון. המינוח הטכני לנוכחותו בעולם הרוחני הוא פְּרַקַטַה-לִילָא.

או אז, אחרי שפייס את קוּבְּגָ'א במילים מתוקות, קרישנה שב עם אוּדְדְהַוַה לארמונו. השרימד בהאגותם מזהיר שלא קל לסגוד לקרישנה. זאת משום שהינו אישיות אלוה העילאי, הראשי מבין כל אישויות הווישנו-תַתְתְוַה. אין זו משימה קלה ביותר לסגוד לו או לזכות בחברתו. האזהרה מכוונת במיוחד לאותם דבקים שנמשכים לאהוב את קרישנה באהבת נאהבים; עדיף לאלה שלא להיתאוות לענג את חושיהם במישרין עם קרישנה. למעשה, השבעת החושים זו פעילות חומרית. בעולם הרוחני ישנם אמנם, נישוקים או חיבוקים, אולם לא קיים אותו תהליך לעינוג חושים כמו בעולם החומרי. האזהרה נועדה איפוא לסַהַגי'יות, או מי שחושבים את קרישנה לבן אנוש רגיל. אלה מתאווים בדרכם המעוּותת להתענג עמו ביחסי מין. ביחסים רוחניים מאבד עינוג החושים כל חשיבות. מכאן שמי שמעונין ביחסים עם קרישנה על בסיס עינוג חושים מעוות—הינו בהכרח סכל שהלך רוחו דורש תיקון.

אחרי זמן כלשהו, קרישנה מילא גם את הבטחתו לבקר בביתו של אַקְרֻוּרַה. יחסיו של אַקְרֻוּרַה עם קרישנה היו יחסי שירות, וקרישנה רצה עתה שיבצע שירות כלשהו עבורו. הוא הלך לשם בלווית בַּלַראמה ואוּדְדְהַוַה. כאשר הם הגיעו אל הבית, אַקְרֻוּרַה יצא אליהם וחיבק את אוּדְדְהַוַה והשתחווה לפני קרישנה ובַּלַראמה. גם קרישנה, בַּלַראמה ואוּדְדְהַוַה השתחוו לפניו, ואז אַקְרֻוּרַה הציע להם מושב נאה. אחרי שישבו בנוחיות, הוא רחץ את רגליהם והתיז את המים על ראשו. הוא הציע גם פרחים יפים ומשחת עץ סנדל, על-פי דרכי הסגידה המקובלות. השלושה כולם התרצו מהתנהגותו, ואַקְרֻוּרַה השתחוה אז לפני קרישנה, ראשו נוגע בקרקע. הוא הניח את כפות רגליו של קרישנה בחיקו והחל לעסות אותן בעדינות. מסופק כליל בנוכחותם של קרישנה ובַּלַראמה, עיניו מלאו בדמעות אהבה והוא החל לומר תפילות.

״קרישנה אלי היקר, בטובך הרב הרגת את קַמְּסַה ומרעיו. הצלת את משפחת היַדוּ משואה גדולה, ואלה לא ישכחו את חסדך לעולם. קרישנה ובַּלַראמה יקרים, אתם שניכם הינכם האישיות המקורית ממנה נובע הכול. אתם הסיבה הראשונית לכול. עוצמתכם הינה בלתי נתפסת ואתם שורים בכול. אין כל סיבה או תוצאה אחרת מלבדכם, גשמית או סמויה. אתם הברהמן העליון, מושא לימוד הוודות. באמצעות אונכם הבלתי נתפס אתם נגלים עתה לעינינו. באוניכם שלכם גם בראתם את עולם התופעות, ואחר כך נכנסתם לתוכו. ממש כשם שחמשת היסודות—אדמה, מים, אש, אויר ושמים מצויים בכל מיני הגופים השונים, גם אתם מצויים בכל הגופים, יצירי אונכם. אתם מצויים בגוף כנשמה היחודית, גם כנשמת-העל הבלתי תלוי. הגוף החומרי הינו תוצר אונכם הנחות; ישויות החיים, או הנשמות היחודיות, הינן חלקיקים שלכם; ונשמת-העל הינו יצוגכם המקומי. הגוף החומרי, הנשמה היחודית, ונשמת-העל מרכיבים יחדיו את ישות החיים היחודית, אף שבמקורם אלה בסך הכול אונים שונים של אותו ריבון אחד.״

״אתם בוראים את העולם החומרי, מקיימים אותו ומחריבים, באמצעות פעולת גומלין בין שלוש מידות הטבע—טובות, להיטות ובערות. אולם שלא כמו ישות החיים, אתם אינכם מסתבכים בפעילות הזו. זאת משום שהידע העילאי שלכם אינו מתכסה לעולם.״

ממש כשם שהריבון נכנס לתוך הבריאה החומרית וכך מתחוללים במועדם בריאה, קיום וחורבן, נכנס החלקיק, ישות החיים, לתוך היסודות החומריים וזוכה בגוף שנוצר עבורו. אלא שישות החיים, לעומת האל, הינה חלקיק של העליון ונוטה להתבלבל מפעילותן של המידות החומריות, בעוד שקרישנה הינו פַּרַמְברהמן, או הברהמן העליון; הוא שרוי תמיד בידע מלא, ואינו מושפע מפעילות חומרית שכזו לעולם. משום כך שמו גם אַצְ'יוּתַה, או מי שאינו מועד לעולם. מודעותו של קרישנה לזהותו הרוחנית אינה מתערערת על-ידי פעילות חומרית, בעוד שישויות החיים המזעריות נוטות להתבלבל בהשפעת הפעילות החומרית. הישויות היחודיות הינן חלקיקים נצחיים של האל, וממש כמו גיצי אש זעירים, גם הן—ניצוצות של האש המקורית, קרישנה— נוטות להכבות.

אַקְרֻוּרַה המשיך: ״ אנשים חסרי תבונה חושבים שדמותך הנשגבת הינה תוצר האנרגיה החומרית. אלא שאין זה נכון, כי כולך רוחני, ואין הבדל בינך לבין גופך. משום כך אתה נשגב גם לכל התניה חומרית או גאולה. במצבים כולם אתה בן חורין תמיד. בבהגווד-גיטה נאמר, 'רק הסכלים חושבים אותך לאדם רגיל.' בגלל ידע לקוי אלה חושבים אותך לאחד מאיתנו, מותנה לטבע החומרי. אותם אנשים, שסטו מן הידע המקורי של הוודות, מנסים להשוות את ישות החיים הרגילה איתך עצמך. הופעת עלי אדמות בדמותך המקורית כדי לכונן ידע אמיתי—כלומר, שישויות החיים אינן שוות לאלוהים גם לא זהות עמו. אלי, אשר שרוי במידת הטובות הטהורה (שׂוּדְדְהַה-סַתְתְוַה), הופעתך נחוצה לכינונו של ידע וֵדי אמיתי; הינה נחוצה כדי לשים קץ לתורות כופרות שגורסות שישויות החיים הינן אלוהים. קרישנה אלי, הפעם הופעת כבנו של וַסוּדֵוַה עם התרחבותך המוחלטת, שְׂרִי בַּלַראמה. משימתך היא להכחיד את משפחות המלוכה הכופרות, על חילותיהם האדירים. באת כדי להקל על העולם, אשר כורע תחת העומס הזה. וכדי להגשים את משימתך, הופעת כבן משפחת היַדוּ, ופיארת בכך את השושלת כולה.״

״אלי, בזכות נוכחותך, ביתי טוהר היום, ואני הפכתי למבורך בתבל. אישיות אלוה העילאי, מושא סגידתם של כל מיני האלים-למחצה, הפּיתְרּים, ישויות החיים, המלכים והקיסרים, נשמת-העל שבכול, בא עתה לביתי. מי שהמים שזורמים מכפות רגליו מטהרים את שלושת העולמות, בא עתה ברוב חסד לביתי. מיהו המלומד, בכל שלושת העולמות, שלא יבקש את מקלט כפות רגלי הלוטוס שלך ולא יתמסר לך? מיהו אותו סכל שלא ירצה להפוך לדבקך, למרות שהוא יודע שאיש אינו מסור כמוך לדבקיך? הספרות הוֵדית מלמדת שאתה ידידה היקר ביותר של ישות החיים. גם הבהגווד-גיטה מאששת את זה: סוּהְרּידַםּ סַרְוַה-בְּהֻוּתָאנָאם. אתה אישיות אלוה העילאי ובכוחך להגשים בשלמות את מאווי דבקיך. אתה ידידו האמיתי של כל אחד. אולם אף שאתה נותן את עצמך לדבקיך, אונך המקורי אינו נפסד. אונך אינו פוחת, גם לא גדל.״

״אלי, גם גדולי היוגִים והאלים-למחצה מתקשים להבין את תנועותיך. אלה אינם מסוגלים אפילו לקרוב אליך; והנה ברוב חסדך, הסכמת לבוא לביתי. זהו הרגע המבורך ביותר בכל מסעי בקיום החומרי. בחסדך בלבד ביכולתי להבין עתה שביתי, אשתי, ילדי וכל נכסי הארציים הינם בסך הכול כבלים שקושרים אותי לקיום החומרי. גדע נא את הקשרים הללו והצל אותי מסבך זה של חברה, ידידות ואהבה כוזבים.״

מרוצה מתפילותיו של אַקְרֻוּרַה, קרישנה חייך, וחיוכו עוד הוסיף ושבה את לבבו של האיש. הוא השיב: ״אַקְרֻוּרַה יקירי, למרות רוחך הכנועה, אני מחשיב אותך לנעלה ממני; כמו אבי ומורי, וידידי שוחר טובתי. חובתי משום כך לסגוד לך. ומאחר שאתה דודי, חובתך לגונן עלי, כמו על אחד מילדיך. אני חפץ שתקיים אותי. גם ללא יחסי משפחה שכאלה, אתה ראוי לסגידה. כל מי שמבקש לו מזל מבורך, צריך לסגוד לאנשים כמוך. אתה נעלה אפילו מהאלים-למחצה. אנשים סוגדים לאלים-למחצה לצורך עינוג חושים כלשהו; ורק כאשר אלה מתרצים מסגידתם, הם מעניקים להם את ברכתם. מכל מקום, דבק כמותך נכון תמיד להציע את הגדולה שבברכות לכלל האנשים. אדם קדוש או דבק הינו חופשי להציע ברכתו לכול, בעוד שהאלים-למחצה מעניקים ברכה רק אחרי סגידה. ניתן לזכות ביתרונותיו של מקום קדוש, רק אם הולכים לשם, והגשמת המאוויים באמצעות סגידה לאל-למחצה מסויים הינה איטית מאד; בעוד שאיש קדוש כמותך, בכוחו להגשים את מאוויי הדבקים מיד. אַקְרֻוּרַה יקר, אתה ידידנו ושוחר טובתנו, ונכון ולפעול למעננו תמיד. לך נא איפוא, להַסְתינָאפּוּרַה וראה מה עלה בגורלם של הפָּאנְּדַּוים.״

קרישנה חרד לשלומם של בני פָּאנְּדּוּ, כיוון שבגיל צעיר התייתמו מאב. כידיד דבקיו, קרישנה רצה לדעת מה עלה בגורלם, ומשום כך שלח את אַקְרֻוּרַה להַסְתינָאפּוּרַה, לברר את מצבם. קרישנה המשיך: ״שמעתי שאחרי מות המלך פָּאנְּדּוּ, מצאו בניו הצעירים, יוּדְהישְׁטְהירַה, בְּהימַה, ארג'ונה, נַקוּלַה וסַהַדֵוַה, ואמם מחסה אצל דְהְרּיתַרָאשְׁטְרַה. אולם שמעתי גם שהלה, בנוסף לעיורונו מלידה, הינו עיוור גם באהבתו לבנו האכזר, דוּרְיודְהַנַה. חמשת הפָּאנְּדַּוים הינם בניו של המלך פָּאנְּדּוּ, אלא שנראה מתוכניותיו של דְהְרּיתַרָאשְׁטְרַה, שהלה אינו נוטה להם חסד. לך נא לשם ולמד על יחסיו עמם. על סמך דיווחך, אשקול כיצד להיטיב איתם.״ כך ציוה אישיות אלוה, קרישנה, על אַקְרֻוּרַה ללכת להַסְתינָאפּוּרַה, ואז שב לביתו בלווית בַּלַראמה ואוּדְדְהַוַה.



מאמרים נוספים מאת ספרי בְּהַקְתיוֵדָאנְתַה

כתיבת תגובה

Bookmark and Share
וידאו
מהי מטרת החיים?
שיחה על הצורך הבסיסי של כל בני האדם - לאהוב ולהיות אהוב
עולם מעבר לשמים
קליפ תמונות מוורינדאוון - הודו, המלווה בשירו של מייקל קסידי
פרות שמחות
ארגון "הגנה על פרות" בהודו דואג לפרות ושוורים פצועים בדרך מיוחדת במינה
הרשמה לניוזלטר